۰۳/۰۹/۱۴۰۳
  ۰۳/۰۹/۱۴۰۳

راهنمای کامل کردن کارنامه ارزشیابی توصیفی پایه اول تاششم ابتدایی بصورت ورد

73580 بازدید
راهنمای کامل کردن کارنامه ارزشیابی توصیفی پایه اول تاششم ابتدایی بصورت ورد
4.1/5 - (145 امتیاز)

کارنامه توصیفی ابتدایی

با توجه به فرا رسیدن زمان تکمیل کارنامه های کیفی توصیفی (گزارش پیشرفت تحصیلی ) قصد داریم راهنمای پیشنهادی تکمیل کارنامه ها در پایه های اول تا ششم ابتدایی را حضورتون تقدیم کنیم .

همکاران محترم با توجه به اینکه نمونه متون توصیف عملکرد کارنامه ها یک الگوی پیش نهادی است جهت تکمیل کارنامه ها باید براساس عملکرد هر دانش آموز به این امر بپردازند.برای تکمیل کارنامه ی ارزشیابی کیفی(گزارش پیشرفت تحصیلی) می توان ازاطلاعاتی که از ابزارهای مختلف جمع آوری شده است کمک گرفت. ازجمله:

۱) پوشه کار: ابزاری است، که از مجموعه نمونه کارهای دانش آموزان، به صورت فردی یا گروهی تهیه می شود و نشان دهنده تلاش و پیشرفت آنها در یک زمینه خاص و برای مدت زمان مشخصی است. محتوای آن با همکاری معلم و دانش آموز به صورت آگاهانه و هدفمند انتخاب و سازماندهی می شود و معلم به طور مستمر آن را مورد ارزیابی قرار داده و بازخورد لازم را برای رفع اشکالات یادگیری به دانش آموز ارائه می دهد.

۲) آزمون عملکردی: آزمون عملکردی از فعالیت ها و عملکرد واقعی دانش آموز، ارزشیابی به عمل می آورد تا دانش آموز آنچه را که از مهارت و دانش کسب کرده است، در عمل از خود بروز دهد. آزمون های عملکردی، فرآیندها و فرآورده های یادگیری را به طور مستقیم می سنجد و از آنجا که این آزمون ها با مهارت سر و کار دارند، به معلم کمک می کند، تا از مهارت ها و میزان درک و فهم دانش آموزان اطلاع داشته باشد.

۳) چک لیست: عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها و شواهد، که به یک انتظار یا انتظارات خاصی مربوط می شوند. معلم براساس تشخیص خود، چک لیست ها را برای مواد درسی و اهداف مختلف تهیه و اجرا می کند. چک لیست ها باید ساده و محدود باشند و بهتر است زمانی که دانش آموزان در کلاس، در حال فعالیت های یادگیری هستند، اجرا شود، تا روند پیشرفت آنان را نشان دهد.

۴) واقعه نگاری: واقعه نگاری عبارت است از توصیف عینی از رفتار دانش آموز در یک موقعیت خاص و تفسیر آن موقعیت توسط مشاهده کننده ای که آن را ثبت کرده است. گزارش واقعه نگاری باید دارای تاریخ، توصیف واقعی رویداد و تفسیر آن باشد. این ابزار بر خلاف چک لیست ها به صورت منظم مورد استفاده قرار نمی گیرد و عمدتاً رفتارها و فعالیت های خاص دانش آموزان را در بر می گیرد.

۵) خودسنجی و همسال سنجی: خودسنجی عبارت است از ارزشیابی فرد از عملکرد فعالیت های یادگیری خودش و همسال سنجی عبارت است از ارزشیابی دانش آموز از عملکرد و فعالیت های یادگیری همسالانش. هدف اساسی این دو روش، ایجاد احساس مسئولیت بیشتر به یادگیری خود و همسالان است.

۶) آزمون های مداد کاغذی: این آزمون ها بنا به نظر معلم در برخی از دروس مانند ریاضی اجرا می شود و باید به گونه ای طراحی شود، که دانش آموز احساس نگرانی و اضطراب نداشته باشد.اجرای این آزمون ها همانند اجرای تکالیف کلاسی است. معلم باید در ارزیابی این آزمون ها، به دانش آموزان بازخورد توصیفی ارائه دهد و از دادن هرگونه نمره یا رتبه،بپرهیزد.

۷) تکالیف درسی: تکالیف درسی یکی از ابزارهای مهم ارزشیابی توصیفی است. اگر معلم در ارائه و بررسی تکالیف درسی، مدیریت خوبی داشته باشد، این ابزار می تواند عملکرد و فعالیت درسی دانش آموزان را به خوبی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

روش ارزیابی تکالیف درسی، همان روش ارائه بازخورد توصیفی است. اظهار نظر معلم در بررسی تکالیف درسی بر کیفیت کار دانش آموز می افزاید، بدین معنی که ضعف و قوت کار دانش آموز آشکار می شود، این امر به او کمک می کند تا کارایی و کیفیت فعالیت خود را بیشتر و بهتر کند.

8) دفتر ثبت مشاهدات: این دفتر هم به عنوان یکی از ابزارهای جمع آوری اطلاعات که شامل عملکرد درسی ،بررسی فهرست چک لیست های مختلف و مشاهدات رفتار و عملکرد دانش آموزان می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

داوری در خصوص میزان تحقق انتظارات

(منظور تکمیل نمودن بندهای کارنامه ی ارزشیابی کیفی است)

در مرحله داوری معلم باید نشانه های تحقق انتظارات را در شواهد جمع آوری شده جستجو کند. به عنوان مثال هنگامی که معلم می خواهد درباره ی زیبا نوشتن دانش آموز داوری کند باید نشانه های زیبا نوشتن را در نظر داشته باشد و با توجه به این نشانه ها شواهد را بررسی کند.

تلاش بر این است که مشکلات کمتر طرح و برجسته شود یعنی به جنبه های مثبت دانش آموزان بیشتر توجه شود. در عین حال ضعف های دانش آموز نه برای توبیخ و تحقیر یا بزرگ نمایی ، بلکه برای پیگیری و بهبود وضعیت وی مورد توجه قرار گیرد. در نهایت گزارش وضعیت دانش آموز در مقایس های موجود به صورت توصیفی بر اساس چک لیست های تکمیل شده کامل می شود.

همکاران محترم :
با استفاده از شواهد جمع آوری شده و نتایج آن، درنظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان خود و با کمک توصیفاتی که در این بخش ها نوشته شده می توانند کارنامه های خود را تکمیل کنند.

نمونه توصیف عملکرد کارنامه مربوط به پایه های اول تا ششم ابتدایی تقدیم شما می شود. با لمس یا کلیک بر روی پایه ی مورد نظر می توانید به راحتی فایل ورد و قابل ویرایش توصیف عملکرد کارنامه ها را دریافت و مورد استفاده قرار دهید.همچنین در این سایت می توانید نمونه سوالات امتحانی نوبت دوم اردیبهشت99 مربوط به پایه های اول ابتدایی ، چهارم ابتدایی ، پنجم ابتدایی را دانلود و دریافت کنید.

خلاصه درس 1تا6 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان بصورت pdf ویژه ارزشیابی آبان ماه

همکاران عزیز توجه داشته باشید سوالات زیادی در مورد گزارش عملکرد در نوبت دوم پرسیدین که آیا این توصیف عملکردها برا نوبت اول هست یا نوبت دوم؟
میخوام خدمتت تون عرض کنم توصیف عملکردها برای هر دو نوبت است.با این تفاوت که در نوبت اول اهداف و سرفصل های ما کمتر اما در نوبت دوم اهداف و سرفصل های ما بیشتر میشه.

پس نیازه که ما موقع کپی کردن توصیف عملکردها، دقت داشته باشیم اهداف دروس نوبت اول و نوبت دوم رو جدا کنیم و بعد کپی و اضافه کنیم .

مثلا : من برا نوبت اول ریاضی پنجم این متن رو تو قسمت توصیف عملکرد نوشتم👇

دختر پرتلاشم می تواند با به کارگیری روش های مختلف ، تمام تمرین های مربو ط به عددنویسی و الگوها،کسرها و عملیات روی آنها ،نسبت،تناسب و درصد،تقارن و چند ضلعی ها و راهبرد های حل مسئله را مطابق انتظار به صورت کتبی و شفاهی انجام دهد.


و اما…..

برای نوبت دوم حتما باید سرفصل های محتواهای کتاب که در نوبت دوم آموزش دیده رو به متن خودمون در توصیف عملکرد نوبت دوم اضافه کنیم.

و برای نوبت دوم از این توصیف استفاده کنیم👇

دختر پرتلاشم می تواند با به کارگیری روش های مختلف، تمام تمرین های مربو ط به اعداد،کسرها،و عملیات روی آنها ،نسبت،تناسب و درصد، هندسه ، اندازه گیری ، آمار و جمع آوری  اطلاعات و راهبرد های حل مسئله را مطابق انتظار به صورت کتبی و شفاهی انجام دهد.


تکلیف شاد

آزمون عملکردی تناسب، درصد، تخفیف ریاضی پایه پنجم

راهنمای کامل کردن کارنامه ارزشیابی توصیفی پایه اول تاششم ابتدایی بصورت ورد

توصیف عملکرد کارنامه پایه اول ابتدایی

 

نمونه توصیف عملکرد کارنامه پایه دوم ابتدایی

 

نمونه توصیف عملکرد کارنامه پایه سوم ابتدایی

 

نمونه توصیف عملکرد کارنامه پایه چهارم ابتدایی

 

نمونه توصیف عملکرد کارنامه پایه پنجم ابتدایی

 

نمونه توصیف عملکرد کارنامه پایه ششم ابتدایی


امیدواریم که خداوند بزرگ توفیق داوری و قضاوت عادلانه در تمام امور زندگی را بما عطا بفرماید و آینده سازان کشور عزیزمان ایران در بالاترین درجات موفقیت همچنان بدرخشند.


کلاس های تابستانه

سایر مطالب سایت

نکات و ایده های طرح عید و هنر و داستان در نوروز 1400


آموزش نحوه ثبت نمرات دانش آموزان در سامانه سیدا 1400-1399



آموزش محاسبه محیط دایره و حل فعالیت و تمرین ریاضی پایه پنجم


خلاصه داستان رئیس علی صفحه 60 نگارش پنجم


دانلود pdf کتاب ریاضی پنجم با جواب به صورت صفحه به صفحه


سوال و جواب متن تمام دروس مطالعات ششم به صورت pdf


درسنامه فصل 4 ریاضی پنجم تقارن و چند ضلعی ها


درسنامه درس 9 علوم چهارم بدن ما(1)


نظرات شما ارزشمند است .از توجه و همراهیتان سپاسگزاریم. در پناه خدا موفق و سربلند باشید.

منبع: کتاب صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری بهمن قره داغی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ebtedaiha.ir/?p=986
اشتراک گذاری:
واتساپ
مرضیه ذاکری
لیسانس آموزش ابتدایی،دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی،آموزگار 23 سال سابقه کار،سرگروه آموزشی،مدرس،معلم شاخص و سرآمد استانی دارای جلوه های ویژه معلمی سال 1400،عضو انجمن مطالعات برنامه درسی هرمزگان،عضو کارگروه کیفیت بخشی به آموزش اداره آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس،رابط کاربست فناوری در آموزش،رابط سواد دیجیتال، مشغول خدمت در پست مدیر دبستان پسرانه شهید حسین اکبری زاده ناحیه یک بندرعباس
مطالب بیشتر

نظرات

47 نظر در مورد راهنمای کامل کردن کارنامه ارزشیابی توصیفی پایه اول تاششم ابتدایی بصورت ورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام ، ضمن عرض تشکر یک سؤال دارم اینکه راهنمای کارنامه ی توصیفی مربوط به نوبت دوم موجود هست که استفاده کنیم اگر امکان داره آدرس سایت را بفرستید. ممنونم

    6

    1. سلام.
      از همین توصیف عملکردها میتونید برا نوبت دوم هم استفاده کنید با این تفاوت که در توصیف عملکرد نوبت دوم تمام اهداف هر کتاب رو باید قید کنیم .کپشن پست رو با دقت بخونید توضیح دادم.

      8

  2. سلام.ابتدا جا داره از زحمات و راهنمایی هایه مفیدتون تشکر و قدردانی به جا بیارم.
    و خواستم بپرسم برای توصیف و عملکرد دانش آموزی که اصلا شرکت نکرده و باید مردود بشه چه موضوعی باید نوشت.

    10

    1. سلام. برا هر دو نوبت میشه استفاده کرد اما با توجه به سرفصل ها و درس هایی که دادیم متن رو تغییر میدیم.مثلا نوبت اول نصف کتاب بود و تعدادی از سرفصل ها.اما الان کل کتاب هست و تمام مفاهیم.وقتی داریم عملکرد بچه ها رو توصیف میکنیم باید به همه ی سرفصل ها و اهداف اون نوبت توجه داشته باشیم و در توصیف خودمون به کار ببریم.موفق باشی همکار محترم.

      9

  3. سلام وقت بخیر.به نظر شما ایرادی داره دو دانش اموز که نمره ی خیلی خوب دارن توصیفاشون مثل هم باشه

    8

  4. بسیار عالی اما نمی دانم چرا نمرات ثبت شده درکارنامه موجوده اما گزارش عملکرد حذف شده با توجه به اینکه عملیات با موفقیت ثبت شد رانیز مشاده مکردم درثبت نمرات وتوصیف عملکرد ها

    9

  5. سلام همکار گرامی
    عرض شود خدمت شما توصیف عملکرد هدیه ویژه اهل سنت فرق میکنه؟
    منطقه ما مدیران گفتن توصیف هدیه را تغییر بدین طبق اهل سنت بنویسین

    10

    1. سلام بزرگوار.تفاوت چندانی نداره.محورهای یادگیری یکی هست فقط توصیف عملکرد رو با اشاره به سنت ها کمی تغییر بدید.

      10

  6. سلام ممنون عالی بود فقط این توصیفی ها برای سال گذشته است توصیفی جدید برای سیدا و امسال ندارید لطف میکنید

    10

    1. سلام و سپاس
      اهداف و محتوای کتاب ما که تفاوتی نکرده،فقط شرایط آموزش مجازی شده.پس تغییر شرایط نباید دید ما رو نسبت به توصیف عملکرد و محتوا تغییر بده.

      7

          1. سلام کارناه پسر من(سوم ابتدایی) تربیت بدی نمره ثبت نشده نوشته ناتمام یعنی چی

            12

          2. سلام.به معلم و مدیر اطلاع بدید تا دوباره وارد کنند درست میشه.تو به روزرسانی سامانه سیدا متاسفانه برخی از نمرات پریده و ناقص مونده.موفق یاشید شما و گل پسرتون❤💖💕

            لایک

    1. سلام وقتتون بخیر برای من تو سامانه سیدا ثبت ورود نتایج از طریق کلاس توصیفی دروس را نمیاره.فقط از طریق انفرادی میشه ثبت کرد چطور میشه این مشکل را حل کرد؟

      10

  7. سلام با توجه به نوع برگزاری کلاس ها در فضای مجازی، توصیف های کارنامه نیز باید براساس این شرایط کامل شود، یعنی توصیف های وارد شده در کارنامه باید بروز و براساس شرایط به وجود آمده باشد و دیگر نمی توان از این توصیف ها استفاده کرد.
    اگه بازخورد های جدیدی براساس این شرایط موجود اماده کنید عالی میشه، ممنون

    10

    1. سلام
      ممنون از حضور و اظهارنظر شما.
      عرضم به حضور ارزشمند شما مفاهیم و محتوای درسی ما هیچ تغییری نکرده،گاهی بارونه،گاهی تعطیله،گاهی زلزله،گاهی سیل و در حال حاضر کرونا🤢ما توصیف می کنیم که دانش آموز چه چیزی رو یاد گرفته و چه مفاهیمی رو یاد نگرفته.هدف اصلی توانمندی دانش آموز است.شرایط فعلی مجازیه و این شرایط نباید دید ما رو نسبت به توانمند سازی دانش آموز تغییر بده.

      8

    1. سلام ارزم به حضورتون که من کارنامه توصیفی نوبت اول مدرسه نوراندیشه دخترانه پایه سوم کلاس خانم پرچمی می‌خوام معلم گفته بزن اینجا

      8