۱۱/۰۹/۱۴۰۳
  ۱۱/۰۹/۱۴۰۳

ویژگی سواد رسانه ای یا سواد دیجیتال

260 بازدید
5/5 - (2 امتیاز)

از اواسط قرن بیستم با رشد وسایل ارتباط جمعی سبک زندگی افراد به ویژه کودکان، به دلیل کثرت پیام های رسانه ای با شیبی تند دستخوش تغییر شد و رسانه در مقام تک دانای مطلق، نقشی عمده در شکل گیری رفتار، عقاید، عواطف و روابط برعهده گرفت. غور در حافظه تاریخی یادآور آن است که در گذشته‌ای نه چندان دور کودکان در ابتدای شب با ترنم روح‌نواز والدین به خوابی نوشین می‌رفتند اما از اوایل دهه ۱۳۷۰ سریال‌های عامه پسند ماهواره‌ای از طریق تلویزیون قصه‌گوی خانواده‌ها شدند.

کودکانی که از آن روزگار به بعد پا به عرصه وجود نهادند، در مقام شهروندان عصر دیجیتال به دلیل برخورداری از طبع نوجو و نوگرا، از فناوری های نوین ارتباطی و محتوای آنها با شیفتگی هر چه تمامتر استقبال میکنند؛ حال آنکه اولیا و مربیانشان که مهاجران به عصر دیجیتال محسوب میشوند، در تعریف و تبیین چرایی و چگونگی رابطه کودک و رسانه با «اما» و «اگر»های فراوانی مواجهاند. 

تربیت رسانه‌ای نسل هزاره سوم

امروزه و در عصر رسانه‌ها دیگر نه جنس تعاملات مانند گذشته است و نه نسل حاضر رفتارهای قابل پیش‌بینی و مبتنی بر فضای ذهنی والدین و مربیان را دارند. امروز رفتارها کاملاً از رسانه‌ها در انواع متنوع آن متأثرند، و نسل کودک و نوجوان ما که در عمل بومی‌های دیجیتال هستند، به سمت و سویی سوق داده می‌شوند که هم با بزرگ‌ترهای خویش شکاف آگاهی و دیجیتال دارند و هم تصویرهای ذهنی‌شان دستخوش فضای سراسر رسانه‌ای شده قرار گرفته است.

وقتی از «سواد رسانه‌ای» و به دنبال آن از «سواد دیجیتال» می‌گوییم، باید توجه داشته باشیم به‌گونه‌ای داد سخن ندهیم که نوع و سطحی از «رسانه‌‌ هراسی» یا «ترس از فضای دیجیتال» یا به تعبیری «هراس از فضای مجازی» را دامن زده باشیم. زیرا برای رسانه و فضای دیجیتال (مجازی) نیز مانند بسیاری از دیگر موقعیت‌های زندگی، کارکرد و اثرات دو یا حتی چندگانه‌ای را می‌توان متصور بود.

در جریان آموزش سواد رسانه‌ای و سواد دیجیتال (که به‌ویژه بر نحوه حضور و فعالیت در فضای مجازی و بهره‌مندی از تولیدات رسانه‌ای موجود در آن ناظر است) و با هدف اطمینان‌بخشی به دانش‌آموزان، باید سه مؤلفه سالم بودن، مفید بودن و ایمن بودن، به میزان لازم و کافی مورد توجه قرار گیرند.

هنگامی که چگونگی مواجهه دانش‌آموزان با انواع رسانه‌ها و حضور ایشان در فضای مجازی قابل قبول ارزیابی شود، می‌توان نتیجه گرفت آموزش‌ و‌ پرورش در رساندن مخاطبان خود به سطحی از اطمینان و باور نسبت به‌سلامت، سودمندی و ایمن بودنِ رژیم رسانه‌ای و قلمروی از فضای مجازی که در اثر همدلی با والدین، معلمان و مربیان برای خود تنظیم و ترسیم کرده‌اند، موفق عمل کرده است.

به بیان دیگر، در زمینه رویارویی مطلوب دانش‌آموزان با انواع رسانه‌ها و حضور و فعالیت پویای آنان در فضای مجازی (که به میزان و سطح بهره ایشان از سواد رسانه‌ای و سواد دیجیتال وابسته است)، تبیین دقیق مؤلفه‌های سه‌گانه: «سلامت، سودمندی و ایمنی»، نکته‌ای اساسی به شمار می‌رود.

آموزش، یادگیری و کسب تجربه والدین، معلمان و مربیان در حوزه ارتباطات، رسانه و فضای مجازی و ارتقای سطح آگاهی، توانمندی و مهارت‌های ایشان در این زمینه‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد که دست‌اندرکاران نظام رسمی تعلیم‌ و‌ تربیت باید به‌ طور جدی آن را مورد توجه و ملاحظه قرار دهند.

منبع: سایت مجلات رشد

با امید به اینکه مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشه شما رو به بازدید از سایر مطالب سایت ابتدایی ها دعوت می کنم.

راهنمای کامل کردن کارنامه ارزشیابی توصیفی پایه اول تاششم ابتدایی بصورت ورد

فرم خام ورد طراحی آموزشی برنامه ویژه مدرسه (بوم)


نمونه سوالات فصل به فصل و نوبت دوم ریاضی چهارم دبستان


اهداف دوره ابتدایی در یک نگاه


راه های تقویت و توسعه ی سواد خواندن و مهارت های علمی در دوره ی ابتدایی


کلیپ تدریس عینی و ملموس درس ما به مسجد می رویم هدیه های آسمان چهارم توسط معلم خلاق ناحیه یک بندرعباس


کلیپ تدریس و حل صفحه 30 ریاضی پنجم دبستان همراه با توضیحات مفهومی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ebtedaiha.ir/?p=3706
اشتراک گذاری:
واتساپ
مرضیه ذاکری
لیسانس آموزش ابتدایی،دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی،آموزگار 23 سال سابقه کار،سرگروه آموزشی،مدرس،معلم شاخص و سرآمد استانی دارای جلوه های ویژه معلمی سال 1400،عضو انجمن مطالعات برنامه درسی هرمزگان،عضو کارگروه کیفیت بخشی به آموزش اداره آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس،رابط کاربست فناوری در آموزش،رابط سواد دیجیتال، مشغول خدمت در پست مدیر دبستان پسرانه شهید حسین اکبری زاده ناحیه یک بندرعباس
مطالب بیشتر

نظرات

1 نظر در مورد ویژگی سواد رسانه ای یا سواد دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *