اهداف دوره ابتدایی

مهمترین دوره تحصیلی در تمام نظام ­های آموزش و پرورش جهان ، دوره ابتدایی است، زیرا شکل­ گیری شخصیت و رشد همه­ جانبه فرد در این دوره، بیشتر انجام می­ شود. دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آن­ها مواجه است، نقش مهمی برعهده دارد.این دوره تداوم بخش تکوین شناختی، زیستی و اجتماعی کودک، که در خانواده پی ­ریزی شده است. همچنین دوره­ ای است که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم می گردد و استعدادهای هر کودک به تدریج شکوفا می ­شود.

در اعلامیه حقوق بشر آمده است: هرکس حق دارد از آموزش و پرورش بهره ­مند شود. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات دوره ابتدایی و اساسی است باید رایگان باشد. همچنین آموزش و پرورش اجباری است .آموزش حرفه­ ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط عادی و کامل در دسترس قرار گیرد، تا همه بنابر استعداد خود از آن بهره­ مند شوند. از آن­جا که شرط ورود به دوره­ های تحصیلی بعدی دوره ابتدایی است، سرمایه­ گذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن، زمینه را برای توفیق دانش ­آموزان در دوره­ های تحصیلی بعد فراهم کرده و آفت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش می­ دهد(صافی،1390).

برنامه درسی دوره ابتدایی

یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت برنامه ­ریزی درسی است. بدون برنامه ­ریزی، در هیچ دوره­ای نمی­ توان کاری را انجام داد. فرایند تحصیلی در هر دوره تحصیلی با عوامل مختلفی ارتباط دارد. نقش معلم ، ارتباط متقابل دانش ­آموزان ، وسایل کمک آموزشی، فضای یادگیری ­، تواناییهای یادگیرنده و محتوای برنامه ­درسی  از جمله عواملی هستند که هرکدام به گونه ای خاص در یادگیرنده موثرند.
برنامه درسی مجموعه قواعد و ضوابطی است که به مجموعه عناصر مرتبط با یادگیری منطق و سازمان می­ دهد. در آموزش و پرورش دوره ابتدایی برای دانش ­آموزان باید تعلیمات شایسته­ ای جهت زندگی اثربخش آنها درنظر گرفته شود. از این­ رو باید برنامه­ های این دوره با توجه به اصول ذیل تهیه و اجرا شود:

  1. با مراحل آموزش و پرورش این دوره هماهنگ باشد.
  2. با مراحل رشد کودکان این دوره هماهنگ باشد.
  3. با مدت تحصیل تناسب داشته باشد.
  4. با پیشرفت علوم و فنون هماهنگی داشته باشد.
  5. با امکانات اجرائی قابل حصول هماهنگی داشته باشد.
  6. به ­گونه­ ای تنظیم شود که علایق کودکان را به خود جلب کند.
  7. با روش­ های آموزشی این دوره هماهنگ باشد.
  8. متناسب با نیازها­ی زندگی کودک و جامعه باشد.
  9. بین محتوای مواد درسی هر پایه و نیز بین محتوای هر درس در پایه­ های مختلف، ارتباط منطقی برقرار باشد (صافی،1379، ص54).

اهداف دوره ابتدایی (مصوب ششصدوچهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش)

در راستای رسالت و ماموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه ­جانبه دانش ­آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره ابتدایی به شرح زیر تعیین می شود. مدیران، برنامه ­ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش­ آموزان نقشی برعهده دارند. مکلفند در برنامه­ ریزی امور، سازماندهی فعالیت ها و انجام وظایف مربوط به­ گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش ­آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد (1-رعایت اصول 12 و 13 قانون اساسی برای اقلیت­های دینی الزامی­ است).

اهداف اعتقادی

  1. اصول دین را می ­داند و به آن معتقد است.
  2. خداوند را دوست دارد و او را بهترین یاور و کمک می­کند.
  3. با زندگی انبیا اولوالعزم به ویژه نبی ­اکرم(ص) و معصومین تا حدودی آشناست و آنان را دوست دارد.
  4. با معنای معاد آشنا است و می­ داند که انسان در کارهایی که انجام می­ دهد نزد خداوند پاسخگو است.به اولیا دین، بزرگان و شخصیت­های اسلامی احترام می­ گذارد.
  5. معنای تولی و تبری را می­ داند.
  6. قرآن را از رو می ­خواند و یا ترجمه برخی از سوره ­ها آشنایی داشته و از حفظ می­ خواند.
  7. ترجمه بعضی از احادیث ساده را می­ داند.
  8. نماز را به درستی می­ خواند و با احکام ضروری مربوط به نماز و روزه آشنا است.
  9. نمازهای واجب را با رغبت می­ خواند.(برای دختران)
  10. افراد محرم و نامحرم را تشخیص می­ دهد و احکام مربوط را رعایت می­ کند.
  11. با مسائل مربوط به سن تکلیف و تقلید آشنا است و احکام را در ضرورت می­ داند و به آن عمل می­ کند(برای دختران)
  12. با حلال و حرام است و احکام مربوط را در حد ضرورت رعایت می ­کند.
  13. معنای امر به معروف و نهی از منکر را می ­داند.
  14. به مجاهدین در راه خدا و شهدا احترام می­ گذارد.
  15. زمان­ ها و مکان­های مقدس و مهم را می ­شناسد.
  16. به حضور در مسجد علاقه نشان می­ دهد و آداب آن را می ­داند.

اهداف اخلاقی

  1. راستگو و امین باشد.
  2. مودب و مهربان است.
  3. به عهد خود پای­بند است.
  4. مظاهر حیا و عفت در او آشکار است.
  5. احترام به بزرگترها را وظیفه خود می­ داند و به نظرات آنها توجه می­ کند.
  6. از والدین اطاعت می­ کند.
  7. شجاع و صبور است.
  8. تمیز است و پاکیزگی را دوست دارد.
  9. تکالیف شخصی روزانه خود را شخصا انجام می­ دهد.
  10. برای رسیدن به موفقیت پشتکار دارد و تلاش می­ کند.
  11. پوشش اسلامی را دوست دارد و آن را رعایت می ­کند.
  12. اوقات فراغت خود را با فعالیت ها و بازی­ های مناسب پر می­ کند.
  13. امیدوار و بانشاط است و از مواجهه با مشکلات نمی­ هراسد.
  14. ظاهری آراسته دارد.
  15. خطا و اشتباه دیگران از کلمات محبت ­آمیز و دوستانه استفاده می­ کند.
  16. برای رفتارهای خود با دیگران دلیل دارد.
  17. در ارتباط با دیگران از کلمات محبت­ آمیز و دوستانه استفاده می­ کند.
  18. برای انجام کارهای خود و دوستانش را به زحمت نمی­ اندازد.
  19. به همکلاسان و همسالان خود در انجام وظایف یادگیری کمک می­ کند.
  20. در برابر رفتارهای ناپسند خود پوزش خواسته و رفتار خود را اصلاح می­ کند.
  21. نظم و انضباط را در خانه، مدرسه و اجتماع رعایت می­ کند.

 اهداف علمی و آموزشی

  1. نسبت به شناخت پدیده­ ها کنجکاو است.
  2. در فکر کردن، شنیدن، گفتن و بیان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت کافی دارد.
  3. با زبان فارسی آشنایی دارد و می­تواند از کتاب و روزنامه استفاده کند.
  4. به اهمیت و ارزش اطلاعات و اطلاع­ رسانی در زندگی آگاه است.
  5. ارزش علم را در انجام درست کارها تا حدی می ­داند.
  6. مهارت­ های اولیه برای زندگی در جامعه را کسب کرده است.
  7. با نحوه یادگیری خود تا حدودی آشناست.
  8. به مطالعه ی کتاب علاقمند است.

 
اهداف فرهنگی هنری

  1. به زیبایی­ های طبیعت توجه دارد و هماهنگی آن را دوست دارد.
  2. در زمینه­ های هنری از زیبایی در پدیده­ های طبیعی الگو می­ گیرد.
  3. از مشاهده آثار هنری لذت می­ برد.
  4. ذوق و خلاقیت هنری خود را در انجام فعالیت ها نشان می­ دهد.
  5. سنت­ ها، پدیدیه­ ها و آثار موزون را دوست دارد.
  6. با برخی از آثار معروف هنری آشنا است.
  7. به خواندن اشعار و قصه­ های مناسب علاقه­ مند است.
  8. برخی از آداب فرهنگی و اجتماعی اسلامی ایرانی را می ­داند و برای آنها ارزش قائل است.

 
اهداف اجتماعی

  1. وظایف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسایگان می­ داند.
  2. اعضای خانواده خود را دوست می­ دارد و در انجام کارها به آنها کمک می­ کند.
  3. به معلمین و اولیای مدرسه احترام می­ گذارد.
  4. به حق خود قانع است و حقوق دیگران را رعایت می­ کند.
  5. برای بدست آوردن حق خود از راه ­های درست تلاش می­ کند.
  6. همکلاسی­ های خود را دوست دارد و به آنها کمک می­ کند.
  7. همکاری با دیگران را دوست دارد.
  8. در بازی­ ها و فعالیت­ های گروهی شرکت می­ کند.
  9. مقررات مدرسه را می­ داند و به آنها عمل می­ کند.
  10. به رعایت مقررات اجتماعی علاقه نشان می ­دهد.
  11. به انجام وظایف و مسئولیت­ هایی که برعهده او می­ گذارند، پای­بند است.
  12. نظرات اصلاحی دیگران را مورد خود می ­پذیرد.
  13. اشتباهات دیگران را با رعایت احترام به آنها تذکر می دهد.
  14. در برابر خدمت دیگران قدرشناس است و از آنها تشکر می­ کند.
  15. آداب سخن گفتن را رعایت می ­کند.
  16. خدمت کردن به میهن و مردم خود را دوست دارد.

اهداف زیستی

  1. از حواس خود به خوبی محافظت و استفاده می­کند.
  2. در نشستن و راه رفتن و استفاده از قوای بدنی به درستی عمل می­کند.
  3. بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت می­کند.
  4. در حفظ محیط زیست کوشا باشد.
  5. با تمرین­ها و بازی­ های مناسب، قابلیت­ های جسمی خویش را افزایش می­ دهد.
  6. نکات ایمنی را می­ داند و رعایت می­ کند.
  7. اهمیت مصونیت در برابر امراض را درک می ­کند.
  8. در حفظ و سلامتی خود و دیگران تلاش می­ کند.

 
اهداف سیاسی

  1. نظام جمهوری اسلامی ایران را می­ شناسد. به پرچم کشور احترام می­ گذارد و سرود ملی را از حفظ می­ خواند.
  2. با زندگی بنیان­گذار جمهوری اسلامی ایران آشنا است و از او به بزرگی یاد می­ کند.
  3. اهمیت استقلال و آزادی را در پیشرفت جامعه درک می­ کند.
  4. به حکومت دینی و ولایت فقیه علاقه مند است.
  5. مسلمانان را دوست دارد و نسبت به امور آنان بی­ تفاوت نیست.
  6. اقوام مختلف ایرانی را می­ شناسد و با آنان احساس همبستگی می­ کند.
  7. افراد عدالت خواه و حق­ طلب را دوست می­ دارد.
  8. سران کفار و مشرکین صدر اسلام را می­ شناسد و با اعمال آنها نسبت به پیامبران و مسلمین آشنا است.
  9. سران کفار و مشرکین معاند با اسلام را در زمان حاضر می­ شناسد.
  10. با مفهوم وحدت و امنیت ملی آشنا است.

 
اهداف اقتصادی

  1. کار کردن را دوست دارد و به افرادی که کارهای مفید دارند احترام می ­گذارد.
  2. وسایل خود را تمیز و سالم نگه می­ دارد.
  3. تن ­پروری، بیکاری و راحت­ طلبی را از عوامل شکست فرد و جامعه می­ داند.
  4. در حفظ اموال عمومی به عنوان ثروت ملی می ­­کوشد و در استفاده از آنها درست عمل می ­کند.
  5. مالکیت خود و دیگران را تمیز می ­دهد و به مالکیت دیگران احترام می­ گذارد.
  6. مشاغل و حرف موجود در محیط زندگی خود را می­ شناسد.
  7. به استفاده از تولیدات داخلی علاقه­ مند است.

شما می توانید اهداف دوره ابتدایی که در بالا آمده بود را بصورت فایل pdf دانلود و مورد استفاده قرار دهید.

اهداف دوره ابتداییاهداف دوره ابتدایی

امیدوارم مطالب ارائه شده مورد توجه و استفاده ی شما قرار گرفته باشد.همچنین شما می توانید دیگر مطالب و تدریس های ارائه شده در سایت را مشاهده،دانلود و مورد استفاده قرار دهید.

دیگر مطالب سایت


برنامه ویژه مدرسه (بوم)


کلیپ تدریس مفهومی شعر ستایش پایه پنجم ابتدایی همراه با نکات دستوری


کلیپ انگیزشی و تدریس درس تماشاخانه فارسی پنجم+درسنامه+تکلیف املایی+حل فعالیت های نگارش


کلیپ حل تمرین صفحه 13ریاضی پایه پنجم ابتدایی همراه با توضیحات مفهومی


کلیپ حل تمرین صفحه 16ریاضی پایه پنجم ابتدایی همراه با توضیحات مفهومی


موفق و پیروز باشید.