- درک تمایز و تفاوت موجود بین محیط و مساحت شکل با کمک الگوهای هندسی
- درک رابطۀ بین شکل ها و عددها در الگوها برای پیدا کردن شکل ها یا عددهای بعدی
- آشنایی با الگوی عددهای مثلثی و مربعی
- ادامه دادن یک الگو و یا طرح یک الگوی عددی یا هندسی
هدف اصلی این مبحث الگویابی است اما در ضمن آن بعضی از مفاهیم نیز مرور می شوند. در فعالیت بخش اول دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه شکل هایی که یک محیط دارند می توانند مساحت های مختلف داشته باشند. درک این موضوع در قالب یک الگوی هندسی شکل گرفته است تا دانش آموزان بین محیط شکل های مختلف با مساحت های گوناگون رابطه برقرار کنند و بتوانند برای شکل های بعدی بدون رسم آنها پاسخ موردنظر را پیدا کنند. همین هدف در سؤال های کار در کلاس این قسمت نیز دیده می شود.
در بخش دوم این درس الگوی عددهای مثلثی و مربعی معرفی می شوند. با توجه به اینکه این ریاضی دانش آموزان کاربرد دارد، دانستن نام ٔ الگوهای عددی به خصوص عددهای مربع کامل در آینده آنها خالی از لطف نیست اما نباید بیش از حد به آن پرداخته شود. در کار در کلاس هم همان الگوها به شکل دیگری دنبال می شود.
علت نامگذاری الگوی عددهای مثلثی به این نام، این موضوع می باشد که در این الگو، در هر مرحله ای به تعداد هر مرحله ای، به شکل های مرحله قبل اضافه می شود. بنابراین شکل حاصل به صورت هرمی است که در هر مرحله ای به قاعده های هرم اضافه می شود و شکلی مثلثی حاصل می شود. به همین دلیل به این الگو ها، الگوی عددهای مثلثی می گویند. الگوهای عددهای مربعی نیز به دلیل اینکه تعداد شکل ها در هر مرحله ای می توانند ضلع های مربعی باشند، اعداد مربع کامل (مجذور کامل) هستند، الگوی عددهای مربعی نامگذاری شده اند.
حل بعضی از تمرین ها در سه تمرین ابتدای این درس علاوه بر آنکه دانش آموزان شکل های بعدی را رسم می کنند باید بین شکل ها را کشف کنند تا به کمک آن بتوانند شکل موردنظر (برای مثال دهم) را بدون رسم ٔرابطه ٔ شمارش کنند و تعداد مربع های کوچک آن را بیان کنند.
توصیه های آموزشی
1ــ در طرح سؤال های مربوط به الگویابی، سطح دانش آموزان در نظر گفته شود و متناسب با آن سؤال و تمرین داده شود.
2ــ طرح کردن الگو نیز از اهداف مهم این درس است که می تواند مورد سؤال واقع شود.
3 ــ به نام های الگوی عددهای مثلثی و مربعی بیش ازحد تأکید نکنید. هدف الگویابی است نه نامگذاری و سؤال های پیچیده ای که هدف و کاربرد خاصی را دنبال نمی کند مطرح نکنید.
بدفهمی های رایج دانش آموزان در الگویابی های متوالی
مهم ترین بدفهمی این است که دانش آموزان بین دو جمله رابطه ای کشف می کنند و بدون آنکه آن را برای جمله های دیگر الگو آزمایش کنند به کار می برند. درحالی که ممکن است آن رابطه برای جمله های بعدی صدق نکند. برای رفع این مشکل همیشه رابطه بیان شده در تمام جمله های الگو را امتحان کنید و این کار را به دانش آموزان آموزش دهید.
در این پست قصد دارم کلیپ حل تمرین صفحه 16ریاضی پایه پنجم ابتدایی همراه با توضیحات مفهومی را در اختیار شما قرار دهم .امیدوارم مورد استفاده و رضایت قرار بگیرد.
همچنین شما می توانید تدریس های زیر را در سایت مشاهده،دانلود و مورد استفاده قرار دهید.
عالیییییییی
4