طرح اولیه شهاب

در محیط آموزش و پرورش باید کاری شود که حتی یک استعداد از میان میلیون ها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود.                        

          رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)

یکی از طرح هایی که در آموزش و پرورش با همکاری بنیاد ملی نخبگان در حال اجراست طرح شهاب است .طرح شهاب مخفف (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) است . این طرح در راستای تحول سند بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده است. همچنین شما میتونید آموزش اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان را در وب سایت ابتدایی ها مشاهده کنید .

هدف اصلی از اجرای طرح شهاب در مدارس :

شناسایی و هدایت دانش آموزان با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت ،استعدادها و توانایی های کودکان و شناسایی حوزه های استعدادی دانش آموزان و همچنین هدایت لحاظ شده به صورت عمومی و برای همه ی آن هاست .

برای دست یابی به این هدف نباید هیچ گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه برای هریک از دانش آموزان صورت گیرد.

چرخه ی شناسایی دانش آموزان مستعد به این گونه است که ابتدا مجریان طرح معلمان پایه های چهارم ،پنجم و ششم ابتدایی براساس متون علمی-آموزشی تدوین شده دوره های آموزشی مورد نیاز را می گذرانند .سپس بازبینه های (چک لیست) شناسایی استعدادها در 8حوزه استعداد کلامی -ریاضی -هنری-فضایی-حرکتی-اجتماعی-علوم تجربی و فرهنگ دینی را تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می دهند و برای هدایت عمومی، دانش آموزان و اولیای آن ها مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند و گزارش تحلیلی-آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره ی آموزش و پرورش شهرستان ارسال می شود.

پرسش نامه هایی تحت عنوان مقیاس ارزیابی استعداد دانش آموز (ارزیابی آموزگار) که برای شناسایی استعدادهای مختلف دانش آموزان تدوین شده است در اختیار شما قرار داده می شود .شما براساس مشاهدات و شناخت خود از رفتار و ویژگی های دانش آموز می توانید استعداد او را در 8حوزه تعیین شده ارزیابی کنید .اعتبار این ارزیابی به دقت و صداقت شما وابسته است .فهم درست مفهوم هر گویه و دقت در امتیاز بسیار مهم است .

اگر فکر می کنید اهداف یک گویه هرگز در مورد دانش آموز صدق نمی کند ،خانه ی مربوط به عدد 1 (کاملا مخالفم) را انتخاب کنید و اگر مفهوم جمله ای با رفتار و ویژگی های دانش آموز ،کاملا هماهنگ است ،خانه ی مربوط به عدد 4(کاملا موافقم ) را انتخاب کنید. به همین ترتیب شما می توانید میزان موافقت خود را در مقابل هر گویه با انتخاب اعداد 1 تا 4 مشخص کنید .انتخاب خانه ی مربوط به عدد بزرگتر به معنی این است که آن گویه با رفتار و شخصیت واقعی دانش آموز هماهنگ است .

سعی کنید به همه ی گویه ها پاسخ دهید. اگر برای پاسخ دادن به برخی از گویه ها اطلاعاتی ندارید، هیچ گزینه ای را علامت نزنید .البته اگر بیش از 4 گویه مربوط به یک استعداد علامت نخورده باشد محاسبه ی امتیاز برای آن مجاز نیست .

در ادامه قصد داریم جهت راهنمایی شما عزیزان یک نمونه پرسشنامه ی طرح شهاب (ارزیابی آموزگار) را تشریح و کامل کنیم و در ادامه ویدئوی آموزشی نحوه ورود گویه ها را ببینید.پس در صورت تمایل با ما همراه شوید.

پرسش نامه ی آموزگار شامل 3 بخش است :

الف ) شناسنامه ی مدرسه ،آموزگار و دانش آموز
ب ) شاخص های استعداد
ج ) شیوه نمره گذاری

بخش الف ) شامل سه قسمت است : مشخصات مدرسه /مشخصات آموزگار / مشخصات دانش آموز

در قسمت مشخصات مدرسه اطلاعات مربوطه به نام مدرسه ،نوع مدرسه ،استان و شهرستان مربوطه را وارد کنید .

در قسمت مشخصات آموزگار نام و نام خانوادگی، سن، جنسیت، مدرک تحصیلی،رشته ی تحصیلی، سابقه تدریس، و نوع استخدام خود را وارد کنید.

در قسمت مشخصات دانش آموز نام و نام خانوادگی، سن، جنس، کدملی، پایه تحصیلی، شغل پدر و مادر، تحصصیلات پدر و مادر را وارد کنید.

تاریخ تکمیل پرسش نامه را در گوشه سمت چپ کادر بخش اول قید کنید.

بخش ب ) شاخص های استعدادها در ۸ حوزه (کلامی-ریاضی-هنری-فضایی-حرکتی-اجتماعی-فرهنگ دینی و علوم تجربی)شامل گزاره ها (گویه ها) است .در هر حوزه استعداد شما باید به ۱۰ سوال پاسخ دهید. روبروی هر سوال  ۴گزینه پاسخ ثابت تا انتهای فرم دارید.

با توجه به توضیحات بالا میزان و درجه ی موافقت یا مخالفت خود را در هر گویه به وسیله ی اعداد ۱ تا ۴ مشخص می کنید. اگر توصیف و اهداف خواسته شده کاملا درست و دانش آموز از ویژگی های آن قسمت کاملا برخوردار است عدد ۴ را در ستون کاملا موافقم با علامت ضربدر نشان دهید. همینطور اگر با سوالات پرسیده شده در پرسش نامه موافقید عدد ۳ را در ستون موافق ام اگر با عملکرد و مهارت های دانش آموز مخالف هستید عدد ۲در ستون مخالف ام و اگر با پرسش هایی در مورد دانش آموز روبرو هستید که هیچ یک در دانش آموز نه از نظر مفهومی نه علمی و مهارتی و … اصلا صدق نمی کند عدد ۱ در ستون کاملا مخالفم را با ضربدر مشخص کنید. در آخرین سوال هر حوزه از شما می خواهد نطر نهایی خود را در مورد همان استعداد جمع بندی کنید و بصورت مقیاس و با ضربدر مشخص کنید.

فرم ب طرح شهاب

تشریح استعدادها و اطلاعات لازم برای معلمان جهت کامل کردن پرسش نامه طرح شهاب

1. استعداد کلامی
توانایی درست صحبت کردن و بیان جزئیات دقیق با سرعت و دقت فوق العاده ای.دامنه ی لغاتش بیشتر از دیگران و یا گروه همسال است. درس را رسا و خوانا و شمرده می خواند. وقتی کلمه ای می گویید مترادف و تمثیل آن را به بهترین شکل بیان می کند. مثلا با شنیدن صدای باران، سریع می گوید رحمت الهی یا پاییز، می گوید خزان – نقاشی دل انگیز – رنگارنگ ترین فصل ها، فصل برگهای ارغوانی…

2. استعداد فضایی
چند شکل هندسی روی برگه های مختلف رسم کنید مثلا مستطیل و دایره – یا مربع و مثلث. بعد از دانش آموز بخواهید که این شکلها را به شکلهای سه بعدی تبدیل کند.
دانش آموزی که بتواند شکلهای بیشتری رسم کند تصویرسازی خوبی دارد. مثلا مثلث را به نان سنگک یا دایره را به کره و یا تایر ماشین، مستطیل را به جعبه و… هر چه ظریف تر و زیباتر رسم کند استعداد تصویرسازی بالاتری دارد. اگر به حیاط ببرید سریع جهت جغرافیایی را برایتان مشخص می کند.

در نقشه ی ایران به راحتی استان و شهر محل زندگی خود را پیدا می کند. اگر از او بپرسید برای رفتن به استان یا شهر دیگری باید در کدام جهت حرکت کنیم سریع و درست جواب می دهد. مفاهیم و مقاصد را در ذهنش مجسم کرده و پاسخ می دهد. از موضوع تصویر سازی می کند. داستانی میگویید نقاشی زیبایی برایش می کشد و… . بعضی وقت ها که می خواهد جواب بدهد وم علم اجازه نمی دهد مقصود خود را روی صفحه ی فرضی در هوا می نویسد.

با گل رس یا خمیر مجسمه اشکال متفاوت و جالبی می سازد. از دیگران الگوبرداری نمی کند ایده و اثر خود را دارد. اثری که می سازد اگر هم مثل بقیه باشد کاملتر و شکیل تر است. فکر کنم شناسایی هوش فضایی برای همکاران مشکل تر از دیگر هوش ها باشد. البته کسی که هوش ریاضی بالایی داشته باشد در اکثر مواقع هوش فضایی بالایی هم دارد.

3. استعداد اجتماعی
در کارهای گروهی مشارکت فعال دارد و توانایی اداره ی گروه را دارد. و اکثر مواقع سرگروه است اگر شاگرد جدیدی کلاس بیاید اولین نفر است که با او دوست می شود. تعدادی دوستان خوب در مدرسه دارد. صلح طلب و مسالمت‌جو است. اغلب از درگیر شدن پرهیز می‌کند. بازی های دسته‌جمعی و تکالیف گروهی را دوست دارد. تلاش می‌کند دوستانی را که با هم دعوا کرده‌اند آشتی دهد.با حیوانات و گیاهان همدردی می‌کند.با دیگر انسان‌ها احساس تفاهم و همدلی دارد. وسایلش را با رغبت با دیگران تقسیم می‌کند. از هدیه دادن لذت می‌برد.

4.استعداد علوم تجربی

برای شناسایی علاقه به علوم تجربی می توانید بگویید هر کسی دوست دارد دانه ای بکارد و سه هفته ی دیگر با خودش بیاورد. دیگر هم هیچ حرفی درباره ی آن نگویید تا سه هفته ی دیگر. بعد از سه هفته نتیجه گیری کنید. یا اینکه علاقه به نگهداری حیواناتی مثل مرغ و خروس یا رسیدگی به حیوانات دیگر. نمایش فیلم مستند در مورد گیاهان و حیوانات و جانوران و تکرار آن، اگر دارای هوش تجربی بالایی باشد از دیدن فیلم لذت برده و جزییات آن را بیان می کند.

5.استعداد ورزشی

ممکن است برخی والدین بگویند که فرزند ما خیلی پرجنب وجوش است و تحرک را دوست دارد، آیا این کار به معنای این است که کودک ما استعداد ورزشی دارد؟ باید در نظر داشته باشیم کودکی استعداد ورزشی دارد که موفقیت‌های ورزشی او بالاتر ازمیانگین معمول باشد و بتواند در برنامه‌های ورزشی منطبق با جدیدترین استانداردهای علمی ورزش بین‌المللی در گروه نوجوانان کسب موفقیت کند. از تعادل جسمی خوبی برخوردار باشد مثلا خوب بالانس می‌زند یا روی یک پا می ایستد. در یک پیاده‌روی می‌تواند مسافت زیادی را طی کند. به یاد گرفتن ورزش‌های جدید علاقه نشان می‌دهد. حرکات دراز و نشست و حرکات کششی مانند بارفیکس زدن را خوب انجام می‌دهد. دوست دارد در یک تیم ورزشی شرکت کند.

6. استعداد منطقی ریاضی
اکثر تمرینات و فعالیت های کتاب را درست و صحیح انجام می دهد. معمولا معلم یار است. علاوه بر راه حل معلم از راه حل های دیگری هم استفاده می کند. بیشتر وقت ها تا سوالی پرسیده می شود. ذهنی و به طورصحیح پاسخ می گوید.

7. استعداد هنری
کارهای ریتمی و آهنگین را می پسندد. شعرها را با ریتم و آهنگین حفظ می کند. به نمایش علاقه ی خاصی دارد و به خوبی ایفای تقش می کند. به راحتی سوت می زند. به خواندن قرآن با صوت و آهنگین علاقه ی خاصی دارد. در فعالیت ها و مسابقات هنری مدرسه فعالانه شرکت می کند.

8. استعداد فرهنگ دینی

اطلاعات مذهبی و دینی بالاتری نسبت به دیگر دانش آموزان دارد. برای آموختن احکام و عمل به تکلیف شرعی همیشه آماده است.بخش هایی از قرآن را حفظ و و علاوه بر شرکت در مراسمات دینی مدرسه و نماز جماعت در سایر مراکز آموزش علوم دینی و مذهبی عضو است .اعتقادات و فهم بالایی در مسایل دینی دارد .

در ادامه می توانید مثال های عملی و کاربردی برای هر یک از گویه های چک لیست در هریک از حوزه های هشت گانه را ببینید .

گویه یک

گویه ۷

گویه ۸

قسمت ج ) شیوه ی نمره گذاری است .روش کار به این صورت است که حاصل جمع امتیازات مربوط به هر استعداد را بر تعداد گویه های مربوط به آن استعداد (عدد10) تقسیم کنید تا میانگین امتیاز دانش آموز در آن استعداد بدست آید .درصورتی که معلم در مقابل یک یا تعدادی از گویه ها ،هیچ گزینه ای را علامت نزده باشد ،این تعداد (با عنوان گویه های سفید یا داده های گم شده) از مخرج کسر کم می شود.

اگر بیش از 4گویه مربوط به یک استعداد علامت نخورده باشد، محاسبه ی امتیاز برای آن استعداد مجاز نیست .ضمنا میانگین امتیاز در جدول این قسمت تا دو رقم اعشار باید نوشته شود.

پس در جدول قسمت ج : استعدادها /شماره گویه ها/تعداد گویه های سفید/جمع امتیاز و میانگین امتیاز با دو رقم اعشار نوشته می شود. و در پایان، فرم با نوشتن مشخصات تکمیل کننده و امضا کامل می شود .

فرم قسمت ج

با مطالعه ی مطالب فوق و انجام این طرح شما به شناخت بهتری از دانش آموزان دست پیدا خواهید کرد و به یاری خداوند آینده سازان توانمند کشورمان را مورد شناسایی و هدایت قرار می دهیم تا خوش بدرخشند.

 

شما می توانید در این سایت pdf تمام کتاب های پایه اول تا ششم ابتدایی و همچنین نمونه سوالات نوبت دوم اردیبهشت 99 پایه های اول تا ششم ابتدایی را مشاهده و دانلود نمایید. جهت دسترسی آسان لینک های pdfکتب دوره ابتدایی و نمونه سوالات نوبت دوم اردیبهشت ماه پایه اول ابتدایی و پایه پنجم ابتدایی تقدیم شما . 

 


طرح عید و داستان و هنر سایت ابتدایی ها

خلاصه درس 1تا6 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان بصورت pdf ویژه ارزشیابی آبان ماه

نمونه سوالات امتحانی نوبت دوم تمام دروس پایه پنجم اردیبهشت 1400


نمونه سوالات فصل به فصل و نوبت دوم ریاضی چهارم دبستان


دانلود سوالات امتحانی نوبت دوم تمام دروس پایه اول ابتدایی به صورتpdf


نمونه متن املا و روانخوانی نوبت دوم پایه اول ابتدایی بصورتpdf


دانلود نمونه سوالات امتحانی ریاضی نوبت دوم پایه چهارم به صورتpdf


پیشنهادات و انتقادات شما بسیار ارزشمند است .

   سپاسگزارم.