۲۹/۰۱/۱۴۰۳
  ۲۹/۰۱/۱۴۰۳

طرح خوانا،اهداف و ویژگی های عملی آن در پیش دبستانی و مدارس ابتدایی

9517 بازدید
طرح خوانا در ابتدایی
4.4/5 - (21 امتیاز)

خوا = خواندن
ن =
نوشتن
آ = آداب و مهارت های زندگی

خوانآ= بسته ی تحولی معاونت آموزش ابتدایی برای بهبود و ارتقاء مهارت های 4گانه زبانی و آداب و مهارت های زندگی دانش آموزان دوره ابتدایی (پیش دبستانی و دبستانی) است.

  • چالش کیفیت در نظام آموزش ابتدایی کشور
  • مناسب نبودن وضعیت مهارت های زبانی دانش آموزان
  • مناسب نبودن وضعیت مهارت های زندگی دانش آموزان

طرح خوانا در ابتدایی

  • بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای کیفیت بخشی به فرایند آموزش و یادگیری در معاونت آموزش ابتدایی
  • تهیه و تدوین نسخه اولیه بسته تحولی معاونت با سه معیار :
  • 1 _حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری و پرورش خلاقیت
  • 2_ توسعه عدالت آموزشی و تربیتی
  • 3_ تغییر نقش معلم به مربی
  • تدوین نسخه نهایی بسته تحولی معاونت با عنوان خوانا
  • ارائه بسته تحولی خدمت مقام عالی وزارت در جلسات مختلف و تأیید آن توسط ایشان
  • ارائه خلاصه بسته تحولی خدمت ریاست محترم جمهوری
  • تأیید و تصویب و ابلاغ بسته تحولی توسط مقام عالی وزارت

بهره گیری از جدیدترین یافته های علمی در زمینه تغییرات و تحولات آموزشی، یعنی تلفیقی بودن، مشارکتی بودن و مبتنی بودن بر محیط (مدرسه محوری) و انجام عملی طرح براساس آنها ایجاد تحول در نظام آموزشی براساس چرخش های اساسی و تحول آفرین سند تحول بنیادین یعنی حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری و پرورش خلاقیت (راهکار 17-3و راهکار ، 16-1)

نتایج در کوتاه مدت سبب بهبود و ارتقای مهارت های خواندن و نوشتن و آداب و مهارت های زندگی دانش آموزان گروه نمونه (نتایج مستقیم) و یادگیری های دروس دیگر (نتایج غیرمستقیم) شود و در بلند مدت باعث تقویت زبان ملی در مناطق دوزبانه،توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و تقویت هویت ایرانی اسلامی گردد.

تلفیقی : تلفیق مهارت های 4گانه زبانی باهم و با آداب و مهارتهای زندگی
مشارکتی: تدوین، اجرا و نهادینه شدن به صورت تیمی،مشارکتی، هم به صورت طولی (سطوح مرکز، استان، منطقه و مدرسه) و هم عرضی (مدارس یک منطقه و معلمان و اعضاء تیم مدرسه)مدرسه محوری : واگذاری مسئولیت نهایی تدوین، اجرا و نهادینه شدن به مدارس و اقدام مدارس به یکی از سه شکل:

1- انتخاب از بین بسته های آموزشی تولید شده توسط مرکز، استان یا مناطق یا دیگر مدارس

2- انتخاب و سازگار کردن بسته های آموزشی تهیه شده توسط دیگران

3- تولید بسته های آموزشی توسط تیم های درون مدارس

خواندن : به فراتر از روخوانی برسند، وقتی متنی را می خوانند، پیام آن را بفهمند، استدلال های مستتر در متن را درککنند، قادر باشند متن خوانده شده را به زبان خود و با صدایی رسا و بلند بیان کنند، با نگاهی نقادانه متن ها را بخوانند.

نوشتن : به فراتر از رونویسی برسند یعنی بتوانند خواسته ها، احساسات، نظرات و ایده های خود را بنویسیند، خلاصه و ایده های داستان، متن یا پیام های خوانده شده را بنویسند، درباره محتواهای خوانده شده خود با نگاهی نقادانه متن بنویسند، داستان نویسی کنند،

صحبت کردن: بتوانند با دیگر به راحتی ارتباط کلامی برقرار کنند و نظرات، ایده ها و دیدگاه های خود را به روشنی و با صدایی رسا و قابل فهم بیان کنند، محتواها و داستان های خوانده شده را به زبان خود بیان کنند، داستان گویی کنند، بتوانند درباره یک موضوع خاص، مطلبی را آماده کرده و در اجتماعات ارائه نمایند.

گوش دادن : فعالانه به دیگران گوش دهد، نظرات و دیدگاه های دیگران را بفهمد، تا اتمام صحبت های دیگران منتظر بمانند و در زمان های موردنیاز، بازخورد نشان بدهند.

مهارت‌های زندگی : به چهار مهارت اساسی زندگی یعنی ادب، صداقت، عزت نفس و مسئولیت پذیری دست پیدا کنند.

حجم نمونه‌های این بسته: 5درصد مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی کشور است.

زمان اجرای طرح خوانا : از شهریور ماه 1399 تا اردیبهشت 1400



اجرای بسته براساس وضعیت‌های وجود کرونا

  • وضعیت سفید: به صورت حضوری
  • وضعیت زرد: اجرا حضوری و در فضای مجازی
  • وضعیت قرمز: اجرا از طریق فضای مجازی

خروجی و آثار موردانتظار:

انتظار می رود پس از انجام طرح مدرسه خوانا، دانش آموز بتواند:

در ادامه می توانید کتاب بسته ی تحولی مدرسه خوانا و چکیده ی نکات مهم طرح خوانا را دانلود و مورد استفاده قرار دهید.همچنین می توانید از دیگر مطالب سایت نیز دیدن و استفاده نمائید.

کتاب بسته ی تحولی مدرسه خوانا و چکیده ی نکات مهم طرح خوانا 👇👇

دانلود


خلاصه درس 1تا6 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان بصورت pdf ویژه ارزشیابی آبان ماه

فیلم آموزش نحوه ثبت نمرات دانش آموزان در سامانه سیدا 1400-1399

دیگر مطالب سایت 

برنامه ویژه مدرسه (بوم)


جدول بودجه بندی پایه اول تا ششم دبستان به همراه جدول تعطیلات رسمی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399


اهداف دوره ابتدایی در یک نگاه


در پناه خداوند بزرگ سالم و سلامت باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ebtedaiha.ir/?p=1921
اشتراک گذاری:
واتساپ
مرضیه ذاکری
لیسانس آموزش ابتدایی،دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی،آموزگار 23 سال سابقه کار،سرگروه آموزشی،مدرس،معلم شاخص و سرآمد استانی دارای جلوه های ویژه معلمی سال 1400،عضو انجمن مطالعات برنامه درسی هرمزگان،عضو کارگروه کیفیت بخشی به آموزش اداره آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس،رابط کاربست فناوری در آموزش،رابط سواد دیجیتال، مشغول خدمت در پست مدیر دبستان پسرانه شهید حسین اکبری زاده ناحیه یک بندرعباس
مطالب بیشتر

نظرات

7 نظر در مورد طرح خوانا،اهداف و ویژگی های عملی آن در پیش دبستانی و مدارس ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام
    تمام این طرح ها برای سرگرم کردن معلم که به اصل آموزش کمترتوجه کند تا نسلها بی سواد بار آیند. خروجی برنامه و طرح های آموزشی و علی الخصوص تربیتی در این چهل سال چه بوده ؟

    لایک

    1. سلام و احترام.
      به نظرم طرح و برنامه هایی که از دل سند تحول و برنامه درس ملی بیرون میان بهتر از بقیه ی طرح ها هستن.

      3

  2. سلام وخسته نباشید در مورد طرح درس برای طرح خوانا در پایه دوم ابتدایی با نمونه تکالیف

    2

    1. مقطع ابتدایی شده آزمایشگاه طرح و برنامه هر سال شاهد اجرای چندین طرح و برنامه ناقص هستیم در حالی که در متوسطه اول چندان طرح و برنامه ای مطرح و اجرا نمیشه برنامه هایی همچون طرح کرامت، طرح بوم، طرح آموزش شنا، طرح شهاب، طرح خوانا، طرح جابر و… سوالم از طراحان طرحهای فوق اینه که خروجی این همه طرح و برنامه چیه و از بچه ها تابحال چی ساختین

      لایک

      1. سلام بزرگوار.
        فرمایش شما کاملا درسته و در مورد اینکه طرح و برنامه های حوزه ابتدایی بسیار زیادن شکی نیست.

        لایک