سلام به همه ی عزیزان.
خوش آمدید به سایت ابتدایی ها.
بگم براتون از طرح و برنامه های ابتدایی💁♀️😉
یکی از طرح های اجرایی در حوزه ی ابتدایی، بسته تحولی مدرسه خوانا هست.بسته تحولی مدرسه خوانا حلقه مفقوده آموزش و پرورش بود.با اجرای این طرح مهارت های چهارگانه زبانی (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) و آداب زندگی (جرأت ورزی، ادب و مسئولیت پذیری) در دانش آموزان ارتقا پیدا میکنه.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت تمام ساحتی مورد تاکیده؛ پس با تقویت مهارتهای چهارگانه زبانی و مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی حول محورهای جرات ورزی، ادب و مسولیت پذیری می تونیم یاد گیرندگانی در تراز سند تحول بنیادین و شایسته ایرانی اسلامی، پرورش بدیم.
این که یک فرد در آینده این توانایی رو داشته باشه متنی را به درستی بخونه و خوب درک کنه یا اینکه مهارت خوب شنیدن را دارا باشه و بتونه پیام مخاطبش رو به درستی دریافت کنه و پاسخ صحیح و مناسبی به اون بده. که این مهم منجر به برقراری ارتباط و تعامل مثبت و به زیستی روانی و اجتماعی در اون میشه که در نهایت، رضایت کلی از زندگی رو به ارمغان میاره. بنابراین:
اجرای صحیح طرح مدرسه خوانا، منجر به بهبود کیفیت زندگی فردی-اجتماعی کودکان در آینده می شود.
حالا وقتشه کمی ساده تر در مورد طرح مدرسه خوانا صحبت کنیم🙂
مدرسه خوانا: به مدرسه ای گفته میشه که بسته تحولی خوانا در اون اجرا میشه.
اصلا چرا بسته تحولی خوانا ؟؟؟
- چون دوره ابتدایی دوره طلایی رشد و پنجره ی فرصت آموزش و پرورش است.
- چون زبان و مهارت های زبانی مبنای برقراری ارتباط و زیربنای همه ی فعالیت های آدمی و کلید تمام یادگیری های انسانی است.
- چون آداب و مهارت های زندگی پایه و اساس زندگی موفق فردی، خانوادگی و اجتماعی است.
- چون یادگیری دانش آموزان در مهارت های زبانی و زندگی وضعیت مناسبی ندارد و آموزش ابتدایی با مسئله ی جدی مواجه است.
پس قراره در مدرسه ی خوانا ما این مهارت ها رو ارتقا و پرورش بدیم :👇
الف) مهارت های چهارگانه زبانی شامل: خواندن،نوشتن،صحبت کردن،گوش دادن.
ب) آداب و مهارت های زندگی شامل: ادب،مسئولیت پذیری،جرات ورزی.
شاید پیش خودتون بگید ما معلمان که در طول تدریس مون این مهارت ها رو داریم و هر روز داریم یادآوری و آموزش میدیم.آفرین و احسنت به شما همکاران پرانگیزه. اما این بار با اجرای طرح خوانا میخوایم تخصصی تر به ارتقای این مهارت ها در دانش آموزنمون بپردازیم.
مثال میزنم:
مثلا در خواندن:
باید دانش آموزانمون به فراتر از روان خوانی برسند یعنی پیام متنی رو که خوندن درک کنن و به سوالات استنباطی وتلفیقی متن هم بتونن جواب بدن و همچنین متن های فارسی رو با نگاهی نقادانه بخونن.رویدادهای متن،اطلاعات آشکار و زوایای پنهان متن رو بتونن بنویسند.
در نوشتن:
افکار،ایده ها،احساسات و خواسته های خودشون رو به صورت مکتوب بنویسند.داستان پردازی کنن،گزارش بنویسن،شعر بگن و…
در گوش دادن:
به متن ها و صداهای مدنظر بادقت و علاقه مندی گوش بدن.پیام های صوتی رو پردازش کنن، متن ها رو به خاطر بسپارن و بعد از مدتی به خاطر بیارن و درباره ی اون ها بحث و تبادل نظر کنن و اون ها رو نقد کنن.
در صحبت کردن:
درباره ی یک موضوع خاص بااستفاده از حافظه ی خودشون یا منابع دیگه کلمات و جمله های متعددی بسازن و با بیان شیوا و رسا اون رو برای دیگران بیان کنن. درباره موضوعات مشخص در جمع ها با اعتماد به نفس صحبت کنن و در بحث های گروهی مشارکت داشته باشن.
در ادب:
یادبگیرن و بفهمن که خدا،خودشون،دیگران(شامل خانواده،دوستان،هموطنان،همنوعان)محیط زیست،طبیعت و.. دارای جایگاه،ارزش،حقوق،احترام و منزلت دارن و رفتار و اعمال شون نشانگر ادب باشه.
در مسئولیت پذیری:
یاد بگیرن و بفهمن که در قبال خدا،خودش،دیگران و محیط ها تعهد،وابستگی و مسئولیت دارن و در مقابل هر رفتاری باید پاسخگو باشند و مسئولیت پذیری رو در اعمال و رفتار خودشون نشون بدن.
در جرات ورزی:
اگاهانه، باانتخاب، اختیار و خویشتن داری نظرات،دیدگاه ها،باورها،پاسخ هاو…هر موضوع و فعالیتی را بیان کنن و توانایی نه گفتن داشته باشن و از کارهای دارای سطح دشواری و نیازمند تلاش، بیشتر استقبال کنن.
مطمئنم تا اینجا با کم و کیف اجرای طرح آشنا شدید. حالا این سوال مطرح میشه که ما کار رو از کجا شروع کنیم:
الان میگم خدمتتون.
برای اجرای هر جلسه یا هر درس از کتاب درسی شما باید بسته ی آموزشی تهیه کنید.
بسته ی آموزشی: به مجموعه ای هماهنگ از رسانه ها و منابع آموزشی گفته میشه که برای یک کتاب درسی یا چندپایه تجصیلی پیش بینی میشه. در مدرسه خوانا منظور از بسته ی آموزشی مجموعه ای شامل موارد زیر هست:
- متن یا محتوایی که باید آموزش داده شود. این محتوا باید دربرگیرنده یکی از موضوعات «ادب، مسئولیت پذیری یا جرات ورزی» باشد.
- وسایل و امکانات آموزشی موردنیاز برای آموزش محتوا از قبیل تصویر، فایل صوتی یا تصویری، کتاب، مجله و …
- خرده مهارت های زبانی که باید آموزش داده شوند.
- طرح درس هر جلسه از تدریس.
بریم سراغ نیمرخ خوانا:
نیمرخ خوانا به ما میگه که مهارت های زبانی در هر پایه شامل چه چیزهایی است.مثلا در پایه دوم مهارت نوشتن شامل:رونویسی،جمله نویسی و خوش خطیه اما در پایه سوم مهارت نوشتن شامل: رونویسی،درست نویسی،خوش خطی و نوشتار توصیفی هست.
فایل pdf نیمرخ خوانا رو اینجا براتون میگذارم. دانلود کنید و صفحه ی مربوطه به پایه ی خودتون رو مطالعه کنید تا به اهداف و سرفصل های هر یک از مهارت های چهارگانه ی زبان فارسی مسلط بشید.البته شما خودتون استاد هستید😉
دانلود نیمرخ خوانا مربوط به پایه اول تا ششم ابتدایی
اگر در نوشتن طرح درس خوانا سوال یا جایی براتون مبهم هست یک نمونه طراحی آموزشی مربوط به درس آرش کمانگیر پایه چهارم دبستان رو در پایین میگذارم که به راحتی میتونید دانلود کنید،ایده بگیرید و از اون استفاده کنید.
دقت داشته باشید که در این طرح درس به 6 خرده مهارت:
- شنیدن برای کسب جزئیات
- درک و پردازش پایین به بالا
- درک و پردازش بالا به پایین
- به خاطر سپردن در حافظه
- به خاطرآوردن از حافظه و بازگویی
- بحث و تبادل نظر
پرداخته شده است و در پایان طرح درس نمونه تکالیف مهارت محور آورده شده است.
دانلود بسته آموزشی مهارت گوش دادن درس آرش کمانگیر فارسی پایه چهارم
امیدوارم مطالب گفته شده، براتون مفید بوده باشه و راهنمای خوبی برای انجام طرح مدرسه ی خوانا باشه. هر سوالی دارید میتونید در قسمت آخر پست،دیدگاه و سوالتون رو مطرح کنید در اولین فرصت پاسخ میدم.
راستی فعالیت های متنوع اجرایی تون در مورد مدرسه خوانا رو میتونید برای سایت ابتدایی ها ارسال کنید تا با نام خودتون، مدرسه و استان محل خدمتتون در سایت ابتدایی ها بارگذاری و منتشر بشه.
ایمیل و شماره تلفن جهت ارسال و ارتباط گیری:
marziyh200@gmail.com _ 09384557623
از همکاری و توجه شما سپاسگزارم. در پناه خداوند بزرگ شاد و پیروز باشید.
سلام و عرض ادب خدمت همکاران محبوبم
از مقاله ی جامع و اطلاعات به روز شما لذت بردم .
بنده یک معلم شاعر هستم و با اشتیاق طرح درس خوانا را دنبال می کنم.
برای تک تک شما همکاران خلاق و فهیم آرزوی موفقیت دارم.
با احترام
مرضیه نیکویی
8
سلام و احترام. وقت تون عالی و دلنشین همکار شاعر و نمونه ام.
ممنونم بابت بازخورد مثبت و انرژی بخش شما.
بینهایت سپاس. از آشنایی با شما بسیار خوشحال و خوشبختم. براتون آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.
7
مقاله عالی بود
لایک
سپاسگزارم. عالی حضور شماست.
لایک
با سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت ، مطالبتان درباره طرح خوانا عالی بود .
یک سوال داشتم اینکه منظور از درکپردازش بالا به پایین یا پایین به بالا چیست؟
1
سلام. خداقوت خدمت شما همکار محترم.
ممنون از نگاه زیباتون.
چشم.
منظور از درک پردازش بالا به پایین همون کل به جز هست به این صورت ک معلم گفتمان خودش با شاگرد رو طوری تنظیم می کنه که اول سوالات کلی بپرسه و بعد به جزئیات پرداخته بشه. و در مقابل پردارش پایین به بالا همون جز به کل هست معلم جزئیات رو مثلا کلماتی که بچه ها قبلا یاد گرفتن رو لیست میکنه بلند میخونه و از بچه ها میخواد که هر کدام رو که شنیدن بگن در کدام درس و در کدام جمله بوده یا کلماتی رو به بچه ها میده ازشون میپرسه در کدام قسمت از درس بوده؟ پس به این روش جزئیات رو میگیم تا بچه ها کلیات رو بگن.
امیدوارم پاسخ خودتون رو گرفته باشید.موفق و سالم باشید.
لایک