هدیه های آسمان پنجم

با عرض سلام حضور بازدید کننده ی گرامی

یکی از کتاب های درسی پایه دوم تا ششم ابتدایی کتاب هدیه های آسمان است .در این پست قصد داریم مطالبی مفید در مورد محتوا و تدریس این کتاب در پایه های ذکر شده همچنین نمونه سوال و جواب درس به درس کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم ابتدایی حضورتون تقدیم کنیم .

در ابتدا می پردازیم به دلایل تغییر نام تعلیمات دینی به هدیه های آسمان :

  • هدیه ملموس و محسوس است و با دنیای شناختی کودکان همخوانی دارد .
  • هدیه برای کودکان و بزرگسالان خوشایند و دوست داشتنی است .
  • هدیه جنبه ی کاربردی دارد و در زندگی کودکان قابل لمس است .
  • آسمان مظهر زیبایی و آرامش است و دید وسیع و رو به بالا را تقویت می کند.
  • نعمتهای خداوند از آسمان نازل می شود .
  • تفکر کودکان دبستانی عینی و محسوس است . مفهوم دین و دینی انتزاعی و ذهنی هستند و برای کودکان قابل فهم نمی باشد .

تأکید مولفین : نگویید هدیه های آسمانی ، چون آسمانی امری معنوی و الهی است و جنبه ی انتزاعی دارد . بگویید هدیه های آسمان ، چون جنبه ی عینی دارد . و مفهوم آسمان برایشان قابل لمس و خوشایند است .

ساختار کتاب هدیه های آسمان :
هدیه های آسمان در دوره ی ابتدایی ( دوم تا ششم) شامل این ساختار است : عنوان – متن – تصویر – فعالیت

محتوای درس شامل :
کتاب هدیه های آسمان – کتاب راهنمای معلم
اصول عنوان : ارائه ی پیام درس به صورت غیر مستقیم ، ایجاد انگیزه و تفکر ، ایجاد حس خوشایند .
حس کارکرد عنوان : ایجاد انگیزه برای یادگیری ، ایجاد آمادگی برای یادگیری ، تحریک کنجکاوی
اصول متن : واژه ها از آسان به مشکل ، کوتاه بودن متن ، داستانهای شیرین و جذاب ، با اتمام متن ، یادگیری پایان نمی پذیرد . و متنها به صورت واگرا هستند .
کارکرد متن : وسیله ای برای ارزشیابی و جمع بندی درس ، تهیه ی اهداف درس ، شروع درس ، راهنمای فراگیر برای رسیدن به نتیجه .
اصول تصویر : جذاب بودن ، ارائه ی پیام درس به صورت غیر مستقیم ، هدفمند بودن ، توجه به اصول کتاب کودک . ( تصویر گری و روانشناسی رنگها )
کارکرد تصویر : مکمل تدریس ، ایجاد انگیزه ، زیباسازی کتاب ، شروع تدریس با تصویر ، جمع بندی و نتیجه گیری درس ، تحریک خلاقیت و نوآوری .
اصول فعالیتها : برانگیختن حس تفکر و کنجکاوی .
کارکرد فعالیت : وسیله ای برای ارزشیابی ، ارتباط بین کتاب هدیه ها و کتاب کار ، ایجاد زمینه ی بحث و گفتگو ، جمع بندی مطالب ، کمک به تعمیق مطالب .

موضوعات کتاب : هدیه های آسمان شامل 6 بخش یا 6 موضوع است .
خداشناسی – پیامبری – امامت – آداب و اخلاق اسلامی – احکام اسلامی –معاد
کتاب هدیه های آسمان درپایه پنجم ابتدایی دارای 17 درس می باشد .
با توجه به اینکه تقریباً 28 هفته ی مفید آموزشی داریم . پس تقریبا در هر دو هفته یک درس تدریس می شود . در هر پایه در طول هفته 2 ساعت هدیه های آسمان داریم .درس های خدا شناسی حتماً پشت سر هم تدریس شود ولی بقیه درسها را می توان به صورت پیمانه ای تدریس کرد . مثلاً درس کلاس پنجم درس یک جهان جشن که در مورد عیدغدیر است را می توان همزمان با عید غدیر تدریس کرد.فعل های انتخاب شده مضارع هستند به این دلیل که فراگیر را در متن درس قرار دهد وبه عبارت دیگر فراگیر احساس کند که در حال وهوای داستان یا متن درس قرار دارد.

بحث خدا شناسی در کتاب های هدیه های آسمان

  •   پایه ی دوم : آشنایی با مهربانی خداوند
  • پایه ی سوم : آشنایی با بخشندگی خداوند
  • پایه ی چهارم : آشنایی با دانایی وتوانایی خداوند
  • پایه ی پنجم : آشنایی با یگانگی خداوند
  • پایه ششم :آشنایی با نظم و هماهنگی در نعمت های خداوند

روند آموزش نماز در کتاب هدیه های آسمان دوره ابتدایی

  •  پایه ی دوم : آموزش نماز دو رکعتی
  • پایه ی سوم : آموزش نماز چهار رکعتی
  • پایه ی چهارم : آموزش نماز جماعت و نماز آیات
  • پایه ی پنجم : آموزش نماز جمعه
  • پایه ششم : آموزش نمازهای واجب

روند آشنایی با امامان در کتاب های هدیه آسمان دوره ابتدایی

  •  پایه ی دوم : آشنایی با حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع)
  • پایه ی سوم: امام سجاد (ع) و امام محمد باقر(ع) ، امام جعفر صادق (ع)
  • پایه ی چهارم امام موسی کاظم (ع) ، امام رضا (ع)، امام محمد تقی (ع)
  • پایه ی پنجم امام علی نقی (ع)، امام حسن عسکری(ع) و امام زمان عج
  • پایه ششم مرور زندگی همه ی امامان

در تمام پایه ها به زندگی حضرت امام مهدی عج اشاره ای شده است اما آشنایی کامل در پایه ی پنجم است در پایه های دوم و سوم و چهارم به صورت غیر مستقیم ومتناسب با درک وفهم در مورد حضرت مهدی (عج) مطالبی آورده شده ولی معرفی کامل ایشان در کتاب پنجم است.آنچه در کتاب مهم است ، تلاش فکری عملی است که فراگیر از خود نشان می دهد.نه صرفاً زیبایی ظاهر و انجام تکالیف.

نحوه ی ارزشیابی :

ارزشیابی به دو صورت انجام می شود:
نتیجه مدار: نتیجه ی کار و درستی پاسخ مهم است نه تلاش فراگیر.
فرایند مدار: تلاش فکری و عملی فراگیر اهمیت دارد و نه نتیجه ی کار.
روش ارزشیابی در درس هدیه های آسمان (فرایند مدار) مشاهده ی رفتار است.ابزار ارزشیابی در درس هدیه های آسمان چک لیست (فعالیت ها) یا جدول ثبت مشاهدات آموزگار است.بنا بر نظر مؤلفین کتاب هدیه های آسمان بر جنبه های نگرشی تأکید دارد و به دنبال این نیست که صرفاً محفوظات و اطلاعات دانش آموزان را توسعه دهد. بنابراین امتحان کتبی از درس هدیه های آسمان معنی ندارد . و ملاک قضاوت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموز،مشاهده ی رفتار دانش آموز است. پس باید رفتار و نگرش های بچه ها را مشاهده کرد ودر جدول ثبت مشاهدات نوشت .

با امید به اینکه مطالب برای شما مفید بوده باشد جهت آشنایی با اهداف هر درس در پایان نمونه سوال و جواب درس به درس هدیه های آسمان پایه پنجم ابتدایی جهت استفاده تقدیم می شود.

دانلود فایل

دانلود فایل pdf سوال و جواب درس به درس هدیه های آسمان پایه پنجم ابتدایی

خدایا چنان کن سرانجام کار     توخشنود باشی وما رستگار