امروزه آموختن علوم تجربی امری اساسی و ضروری است که با زندگی روزمره ما در ارتباط است و با پیشرفت تکنولوژی اهمیت آن بیشتر شده است. به عبارت دیگر آموزش علوم بیشتر به آموزش راه یادگیری می پردازد که آگاهی از آن برای هر کودکی لازم است، چرا که در دنیایی زندگی می کند که پیوسته در حال تغییر است و هر فردی باید قادر باشد خود را دائم با آن تغییرات هماهنگ سازد.
سرعت رشد اطلاعات آنقدر سریع است که در مدت کوتاهی میزان اطلاعات و دانش بشر دو برابر میشود و بنابراین آنچه مهم است یادگیری شیوه کسب اطلاعات و بهروز کردن و پردازش آنهاست و نه کسب اطلاعات به مثابه یک بسته دانشی.
نکته دیگر این که اگر کودکان به حال خود گذاشته شوند با تصوراتشان عقایدی خلق می کنند که بیشتر غیرعلمی اند؛ مثلاً «برای به حرکت در آوردن اجسام، نیرو لازم است، ولی برای متوقف ساختن آنها نیرویی لازم نیست.» از آنجا که این عقاید را می شود آزمایش کرد، وظیفه آموزش علوم این است که به کودکان علاقه مندی و مهارت کافی برای انجام این آزمایش ها را بدهد.
انجام آزمایش ها نه تنها باعث اصلاح عقاید کودکان می شود، بلکه به آنان می آموزد که در علوم تجربی نسبت به آنچه «حقیقت» نامیده می شود شک کنند مگر آنکه، صحت آن را از طریق آزمایش تجربه کنند. از این طریق به راحتی می توان فرایند «فرضیه سازی» را برای آنان توضیح داد و به این ترتیب آنان درمی یابند که گاه عقاید و نظریاتی وجود دارند که صحت آنها از طریق آزمایش قابل اثبات نیست ولی تا زمانی که در عمل رد نشوند و با آزمایش ها و تجارب سازگارند،مفیدند.
انتظار می رود اصلاحات برنامه درسی علوم تجربی که با هدف همسوسازی با برنامه درسی ملی صورت می گیرد بتواند کیفیت آموزش در سطح مدارس کشور را ارتقا داده و باعث بهبود عملکرد دانش آموز شود.
برای بهبود آموزش و موفقیت مدرسه باید عملکرد دانش آموزان را در فرایند آموزش و ارزشیابی خود (که بخشی از فرایند آموزش است) یا آنچه که آنها آموخته اند و قادر به انجام دادن آن هستند، به صورت همه جانبه و گسترده مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت آنچه در مدرسه و یا معلم را به یک واحد آموزشی یا معلم را به یک واحد آموزشی یا معلم موفق و کارآمد تبدیل می کند، بازده یا محصول مدرسه یعنی عملکرد دانش آموزان است.
منبع کتاب: راهنمای معلم علوم تجربی پنجم دبستان ـ 71
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
در این پست قصد دارم نکات مهم و درسنامه ی درس به درس علوم پایه پنجم دبستان به صورت pdf که برگرفته از محتوای کتاب علوم پنجم و منطبق بر اهداف آموزشی کتاب است در اختیار شما قرار دهم.امیدوارم مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از آن مجهز و حرفه ای تدریس نمائید.
دانلود نکات مهم و درسنامه ی درس به درس علوم پایه پنجم دبستان به صورت pdf👇
نحوه ثبت نمرات دانش آموزان در سامانه سیدا 1400-1399
کلیپ توضیحات و حل صفحه 56 تا 59 کتاب ریاضی پنجم
همچنین شما می توانید از سایر مطالب،کلیپ تدریس ها و درس نامه های سایت بازدید و استفاده نمائید.نظرات و پیشنهادات شما مهم و در بهتر شدن مطالب و محتوای سایت تاثیرگذار است .پیشاپیش از نگاه شما سپاسگزارم.
ممنون از زحماتتون 😇😇
3
خیلی خیلی عالیه بدردم خورد و خیلی خیلی زیاد ممنون بابط مطالب مفیدتان
3
خیلی خیلی عالیه بدردم خورد خیلی خیلی ممنون بابط اطلاعات مفیدتان
3
ممنونم عالی بود
3
سلام
از کجا باید دانلود کنم؟!
لطفاً لطفاً منو راهنمایی کنید🙏🙏🙏
3
سلام پی دی اف را دانلپد کن
3
خییییییییلی خوب بود ممنون
2
عالیه
خیلی به دردم میخوره
2
بدترین درس علوم
ولی عالی بود ممنون
5
منم هرمزگان هستم دانش اموز پایه پنجم
لایک
عالی
لایک
بسیار عالی
لایک
بسیار عالی هستش ، معلم من همیشه از این پی دی اف می زاره ، حالا من پیداش کردم و می تونم پیش مطالعه کنم.
لایک
عالی
4
فاطمه باقری
سلام خوب هستین چی کار میکنین من حوصلم سر رفته بود الان اینارو خوندم خیلی حا لم خوب شد چون رشتم علوم انسانیه
3
سلام.لذت خدمت به خلق خدا رو دارم احساس میکنم.
4
سلام خیلی زیبا بود
لایک
سلام شما کلاس چندمی؟؟؟؟
2
پنجم
لایک
پنجم
لایک
پنجم
لایک
ببخشید ولی شما رقیه رحیمی نیستید
1
مال کلاس پنجم ها
لایک