تدریس درس 12 علوم پنجم از ریشه تا برگ
هدف: آشنایی با ریشه
اهداف جزیی و رفتاری :
1 .آشنایی با کار اصلی ریشه و تارهای کشنده
2 .آشنایی با مفهوم آوند و وظیفه ی آن
3 .علت استفاده از کود ها را بیان کند.
4 .با انجام چند فعالیت به چگونگی عملکرد آوندها پی ببرد.
5 .به مفهوم روزنه و نقش آن در گیاهان آشنایی پیدا می کند .
6 .با مشاهده ی برگ ها به وجود رگ برگ ها در گیاهان پی می برد و نقش آنها را در می یابد .
7 .نکات الزم را برای عوض کردن خاک یک گلدان رعایت می کند تا به گیاه آسیبی نرسد.
پیش دانسته ها :
* به نقش خاک و اهمیت آن برای گیاهان آشنایی دارد .
* ریشه و انواع آن را می شناسد.
* در فصل قبل نقش کود و گیاخاک را فرا گرفته است .
شروع تدریس :
از بچه ها بخواهید یه گلدان گل در خانه را در نظر بگیرند و از دانش آموزان سواالتی درباره ی آن بپرسید.
* این گیاه برای زنده ماندن به چه چیزهایی نیاز دارد .
* خاک مورد نیاز این گیاه باید چه ویزگی های داشته باشد
* چه هنگامی به این گیاه کود می دهند و یا خاک آن را عوض می کنند .
* راستی می دانید گیاه چگونه نفس می کشد؟
* آیا بینی دارد؟
* کار ریشه چیست
* آب چگونه به برگ ها می رسد؟
پاسخ ها
* کود : موادی هستند که برای تقویت خاک به آن اضافه می شود .
* تارهای کشنده : به تارهای بسیار ریز و ظریفی که روی ریشه ی گیاهان وجود دارد و آب و مواد
معدنی را از خاک می گیرد تارهای کشنده می گویند .
* آوند: به لوله های بسیار باریکی که آب را از ریشه به برگ ها می رساند آوند می گویند )آوندهای
چوبی(
* دمبرگ : قسمتی از برگ است که آن را به ساقه متصل کرده است .
* رگبرگ : به آوندهای بسیار ریزی که در سطح برگ پخش شده اند رگ برگ می گویند.
نکات مهم درس :
زندگی همه ی جانداران وابسته به گیاهان است .
گیاهان برای رشد و ادامه ی زندگی به آب و نورخورشید و هواو خاک نیاز دارند .
گیاهان آب و مواد موجود در خاک را به وسیله ی ریشه : نور و هوا را به وسیله ی برگ ها دریافت می کنند .
دانه :
دانه ی گیاهان یک قسمتی یا دو قسمتی هستند که دارای قسمت های زیر می باشند
گیاهک ، پوسته ، اندوخته ی غذایی
ریشه :
دانه ها در اثر رطوبت و هوا جوانه می زنند .اولین قسمتی که پس از جوانه زدن دانه ها از آن خارج می شود ریشه است .
روی ریشه ها تارهای ظریفی وجود دارد که به آن ها تارهای کشنده می گویند .این تارها آب و مواد محلول در آب را می گیرد
و در اختیار گیاه قرار می دهد .
با آسیب دیدن تارهای کشنده رشد گیاه متوقف می شود .
معموال هنگام تعویض گلدان ها گیاه را با خاک اطراف ریشه جابجا می کنند تا آسیبی به تارهای کشنده گیاه وارد نشود
وظایف ریشه:
نگهداری گیاه در خاک
جذب آب و مواد محلول موجود در خاک
برخی از ریشه ها مواد غذایی گیاه را در خود نگهداری می کنند مانند هویج ،ترب ، چغندر
ساقه ها :
ریشه بعد از جذب آب و مواد محلول در خاکآن را به ساقه می فرستند تا ساقه این مواد را به برگ ها برسانند .در ساقه لوله های
بسیار یاریکی وجود دارد که آب را به قسمت های باالی گیاه می رساند به این لوله ها آوند می گویند .
آوندها ها عالوه بر رساندن آب و مواد محلول به برگ ها مواد غذایی ساخته شده در برگ ها را به بخش های مختلف گیاه می
رسانند .
به امتداد آوندها در برگ ها رگبرگ می گویند .
هنگامی که شاخه گل گالیل سفید رادرون ظرف جوهر رنگی قرار می دهیم، پس از مدتی گل برگ ها رنگی می شوند که
چگونگی فعالیت ساقه و آوند ها را نشان می دهد .
وظایف ساقه ها :
* حمل مواد غذایی از ریشه تا ساقه
* حمل مواد غذایی ساخته شده در برگ به اندام های گیاه
* نگهداری دانه ، میوه ،برگ و گل
* برخی از ساقه ها مواد غذایی ساخته شدهدر برگ را در خود ذخیره می کنند )کرفس و کاکتوس(
برگ :
برگ ها اندام تنفسی و غذا سازی گیاهان هستند .
پشت و روی برگ ها،سوراخ های ریزی وجود دارد که هوا از این طریق وارد گیاه می شود .به این سوراخ ها روزنه می گویند
برای دیدن روزنه های برگ می توان از گیاه تره کمک گرفت .
برگ گیاه تره را به صورت مایل از پشت بشکنید و الیه ای نازک از آن را بدست آورید .
الیه را زیر میکروسکوب مشاهده کنید .)روزنه ها کامال مشخص است (
گیاهان اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق روزنه ها دریافت و کربن دی اکسید پس می دهند .
اگر پشت و روی برگ های گیاهی را با وازلینو مواد چرب بپوشانیم برگ ها زرد شده و از بین می روند زیرا روزنه های
تنفسی گیاه بسته می شوند .
هنگامی که گیاهان تنومندی را می برند حلقه هلی داخل تنه ی آن را مشاهده کنید ) حلقه های تیره و روشن ( .این حلقه ها آوندها
هستند که هر درخت هر سال صاحب دو آمد تیره و روشن خواهد بود . با محاسبه ی مجموعه حلقه ها و تقسیم بر 2 می توان
کاوشگری صفحه ی59:
هدف آشنایی بچه ها با اهمیت تارهای کشنده است .
فکر کنید صفحه ی59:
دانش آموز باید به این برسد که برای آن که به تارهای کشنده آسیب نرسد گیاه را باید با خاک به گلدان دیگر منتقل کنیم .
فعالیت صفحه 59:
باید تاکید شود که از برگ های جعفری تمیز استفاده و جعفری ها باید چند ساعت خارج از آب قرار بگیرند تا کمی پژمرده شوند
در این فعالیت الزم نیست دانش آموزان مفهوم انتقال آب قند در ساقه از طریق آوندها را بیان کندد :زیرا هدف، کسب یک تجربه
علمی در مورد مفهوم انتقال است .
فکر کنید صفحه ی59:
دانش آموزان با مالیدن وازلین راه تبادل گازها را قطع می کنند و گیاه پژمرده می شود .
خداقوت،در این نمونه طرح درس به تمام اهداف ،فعالیت ها و انتظاراتی که در پایان درس از دانش آموز انتظار می رود اشاره و نکات مهم درس بررسی و پاسخ داده شد .
همچنین شما می توانید از دیگر مطالب سایت استفاده کنید.
سایر مطالب سایت
دانلود کتاب نگارش پنجم با جواب بصوررت pdf
دانلود کتاب علوم پنجم با جواب بصوررت pdf
نحوه ثبت نمرات دانش آموزان در سامانه سیدا 1400-1399
آموزش رایگان اینشات ویژه معلمان جهت تولید محتوا
کلیپ آموزشی صفحه 81 و 82 ریاضی پنجم همراه با توضیحات مفهومی
کلیپ توضیحات و حل صفحه 56 تا 59 کتاب ریاضی پنجم
موفق و شاد باشید.
ببخشید رگ برگ در گیاه تره به صورت موازی است
درست یا نادرست
10
سلام ببخشید رگ برگ ها در گیاه تره به صورت موازی هست؟
6
بله
8
سلام ببخشید کدام بخش گیاه نمیتواند نور را جذب کند؟
پاسخ بدهید ممنون میشم
10
در گیاه لوبیا آوند ها به صورت و در گیا ه گندم آوند ها به صورت هستند
10
سلام ببخشید کدام بخش گیاه نمیتواند نور را جذب کند؟
ممنون اگر جواب بدید
7
لطفا پاسخ بدین
ازمایشی طرح کنین که اثبات کنه روزنه ها در گیاهان وجود دارند.
با تشکر.
لایک
سلام.روی برگ گیاه مقداری وازلین می مالیم بعد از مدتی متوجه می شویم گیاه پژمرده می شود.چون وازلین روی گیاه و یا برگ را می پوشاند و روزنه ها بسته می شوند و گیاه راهی برای تنفس ندارد.
لایک
اگه میشه جواب این رو بدین
روزنه ها مانند رگ های جانوران کار می کنند؟
درست
نادرست
لایک
بله درسته.
6
آوندها در گیاهان مانند رگ ها در جانوران هستند.
5
خوبه
8
من از ۱۰ به این مطالب ۶ میدم
لایک
چرا جواب من رو نمی دین؟
سوالم این بود که آیا رگ برگ در گیاه تره موازی است؟
6
بله
8
بسیار عالی بود خانم
7
سپاسگزارم دخترم
6
بسیار عالی … موفق باشید
9
به امتداد آون ها در برگ چه می گویند لطفا پاسخ دهید
لایک
رگ برگ
2