با توجه به جدول بودجه بندی دروس پایه پنجم تا آخر آبان ماه باید به صفحه ی 31 کتاب مطالعات اجتماعی پنجم برسیم.برای همین منظور خلاصه درس 1تا6 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان بصورت pdf ویژه ارزشیابی آبان ماه را آماده و در اختیار شما قرار می دهم.
در ابتدا تعریفی داریم از ارزشیابی: ارزشیابی عبارتست از فرآیند منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرنده در رسیدن به اهداف آموزشی. اهمیت ارزشیابی به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در آموزش از آنجا ناشی می شود که ارزشیابی موجبات آگاه شدن دانش آموز از میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی خود ، آگاه شدن معلم از میزان موفقیت اجرای یک برنامه آموزشی – درسی ، تجدید نظر در شیوه های یادگیری و برنامه ، تصمیم گیری درباره ادامه روند کار مبتنی بر نیازهای دانش آموزان و همچنین آگاه شدن والدین را از تحقق اهداف آموزشی فراهم می آورد.
توصیه روش های پیشنهادی و مناسب ارزشیابی مطالعات اجتماعی
معلم موظف است برای هر یک از دروس در پایه های مختلف با توجه به عملکرد مورد انتظار در فعالیت های یادگیری یک لیست ارزشیابی تنظیم کند و با توجه به آن که ممکن است قادر به پر کردن لیست برای همه دانش آموزان نباشد سعی شود که در طول هر نوبت ( ترم تحصیلی) برای هر دانش آموز حداقل سه بار لیست ارزشیابی علامت گذاری شود.
1- ثبت رویدادهای مهم ازعملکرد دانش آموزان دریک مجموعه(پوشه کار) این روش شامل(نوشته ها،عکس ها،فیلم،کارباکامپیوتر،مدل ها،نوآوری ،گزارش،دفترچه تمرین،تحقیق،نمونه سوالات،….) می شود.
2- انجام پروژه فردی یاگروهی:پروژه کوشش علمی یک دانش آموزرادرحیطه مورد علاقه خودش نشان می دهد.به اواین امکان را می دهدتاآزمایش کند،تصمیم بگیرد،فرضیه بسازد،ایده هارا بررسی وامتحان کند،بدنبال راه حل هایی بگرددو از همه مهمتر درباره خود و دنیای اطراف خود مطالعه کند.
3 – به نمایش گذاردن مهارت ها : در نمایش دانش آموز یا دانش آموزان مهارت های یاد گرفته شده را به روش هایی که از آنها خواسته می شود به نمایش می گذارند و نمایش آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد . ( مثال ایفای نقش ، کنفرانس ، مصاحبه با دیگران و …. )
4– روش یادداشت های روزانه ( خود ارزیابی ): در این روش از دانش آموز خواسته می شود تا احساسات و تجارب یادگیری ، فعالیت های کلاسی خود را به طور روزانه یادداشت کند و برای ارزیابی در اختیار معلم قرار دهد یا در کلاس و در گروه خود مطرح نماید.
5 – اظهار نظر های کتبی و شفاهی معلم درباره بهبود عملکرد دانش آموز و پرهیز از نمره: این روش شامل اظهار نظرهایی است که به صورت توصیفی توسط معلم درباره دانش آموز می شود.این اظهار نظرهامی تواندبصورت شفاهی به دانش اموزگفته ویابه صورت کتبی ثبت وبه اطلاع او یاخانواده وی برسد.
6- ارائه ی کارهای عملی به دانش آموزان: براساس دروس ومحتوای ارائه شده و به منظور تثبیت یادگیری و شناسایی و ارزشیابی میزان یادگیری ، انجام کارهایی به دانش آموز واگذار می شود مانند : تهیه نشریه ، جمع آوری اطلاعات ، تهیه گزارش ، ساخت ابزار ، مطالعه و خلاصه نویسی کتاب و متون علمی ، شرکت در جلسات خاص و …..
7– انجام آزمون های عینی یا بسته پاسخ : از انواع آزمون های عینی یا بسته پاسخ ( چند گزینه ای ، جور کردنی ، صحیح غلط ) و آزمون های کوتاه پاسخ به صورت کتبی استفاده می شود.
8 – استفاده از پرسش های شفاهی : معلم به تناسب محتوای درس و نحوه آموزش از دانش آموزان سئوالاتی را به صورت شفاهی می پرسد.
9 – استفاده از سئوالات تشریحی به صورت توصیفی ، تحلیلی و خلاصه نویسی : در این روش یک یا چند سئوال تشریحی برای دانش آموزان مطرح می شود و از آنها خواسته می شود که پاسخ ها را بنویسند.
10– مشارکت دادن دانش آموزان در ارزشیابی از خود یا دیگران در این روش زمینه هایی فراهم می گردد تا دانش آموز کار خود یا همکلاسی هایش را مورد ارزیابی قرار دهد . نمونه ی ساد آن تعویض برگه های دانش آموزان به یک سئوال یا سئوالات می باشد که تصحیح آن توسط دانش آموزان با راهنمایی کلی معلم صورت می گیرد.
با مطالعه خلاصه درس 1تا6 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان بصورت pdf ویژه ارزشیابی آبان ماه می توانید به راحتی مطالب درسی را مرور کنید.خلاصه هر درس جداگانه به صورت PDF در اختیار شماست.دانلود کنید و با خیال راحت در ارزشیابی سربلند و در درک مفاهیم قوی باشید.
خلاصه درس 1 (من با دیگران ارتباط برقرار می کنم)
خلاصه درس 2 (احساسات ما)
خلاصه درس 3 (همدلی با دیگران)
خلاصه درس 4 (من عضو گروه هستم)
خلاصه درس5 (چمعیت ایران)
خلاصه درس 6 (منابع آب ایران)
فیلم آموزش نحوه ثبت نمرات دانش آموزان در سامانه سیدا 1400-1399
این پست جذاب،آموزش تولید پادکست صوتی با استفاده از اکولایزر به وسیله موبایل و جذابیت در تدریس را از دست ندهید.
دیگر مطالب سایت
کلیپ حل فعالیت های درس ششم نگارش پایه پنچم سرود ملی+توضیح
کلیپ حل فعالیت های درس چهارم نگارش پایه پنچم بازرگان و پسران+توضیح
کلیپ حل فعالیت های درس پنجم نگارش پایه پنچم چنار و کدوبن+توضیح
کلیپ توضیحات مفهومی جمع و تفریق اعداد مخلوط با مخرج مشترک صفحه 28کتاب ریاضی پنجم
در پناه خدا موفق و شاد باشید.
خوب خوب هست ولی نه انقدر خوب😡😠🌹
5
وای بسیار عالیه افرین
3
میشه خلاصه ی درس ۱و۲و۳و۴و۵و۶و۷و۸و۹را بزارید 😌
4
ممنونم از تمام شما ها . خسته نباشید.
3
میشه درس 5 اجتماعی پنجم رو نقشه ی مفهومی هم بزارید؟
3