سلام و عرض ادب حضور شما بازدیدکننده محترم سایت ابتدایی ها
خداقوت و خوش آمدید💐
تو این پست آموزشی می خوایم در مورد رویکرد سند تحول بنیادین نسبت به مدرسه (مدرسه ی صالح) صحبت کنیم. می خوایم ببینیم تربیت رسمی و عمومی دانش آموزان ما، از نظر سند تحول بنیادین باید دارای چه خصوصیاتی باشه تا برای رسیدن به حیات طیبه آمادگی لازم رو داشته باشند.
منظور از حیات طیبه چیه؟
وضع مطلوب زندگی بشر در همه ابعاد و مراتب، بر اساس نظام معیار اسلامی( مبانی و ارزش های مقبول دین الهی) است که تحقق آن باعث دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله خواهد شد. این گونه زندگانی مستلزم ارتباط آگاهانه و اختیاری با حقیقت هستی و تشدید رابطه با او در همه شئونات فردی و اجتماعی زندگی است که باید بر اساس انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانه ی نظام معیار مناسب با دین اسلام باشد.
خب در ابتدا می پردازیم به تعریفی از مدرسه:
با توجه به خصوصیات تربیت رسمی و عمومی این شکل از تربیت در شرایط و زمینه ویژه ای رخ می دهد که «مدرسه» نام دارد.
مفهوم مدرسه
مفهوم مدرسه، ترکیبی پیچیده از فضا (ارزش ها، هنجارها، رویه ها و فرهنگ )، مکان، جو و روابط انسانی و فرهنگی میان عوامل حاضر در آن است که ویژگی های منحصر به فردی برای زمینه سازی مناسب جهت تکوین و تحول هویت فردی و جمعی متربیان را داراست.
مدرسه صالح
محیط اجتماعی سازمان یافته ی هدفمند و بستری برای تحقق تربیت رسمی و عمومی، مشتمل بر مجموعه ای از افراد ،روابط و ساختارهای منظم، جهت کسب مجموعه ای از شایستگی ها برای تحقق حیات طیبه توسط متربیان است.
عمده ترین وظایف مدرسه صالح:
- برنامه ریزی و تعیین چشم انداز مطلوب در زمینه ایجاد فرصت های متنوع و پویا برای یکایک متربیان در درک و اصلاح موقعیت خویش با توجه به اهدافتربیت رسمی و عمومی و مقتضیات بومی و محلی.
- شناسایی ظرفیت های بالقوه خانواده و جامعه محلی در تدارک فرصت های تربیتی و بهره گیری از آن.
- ایجاد فرصت هایی برای هماهنگی ،مشارکت مربیان در درک و بهبود موقعیت خود و متربیان در جریان تربیت برای دستیابی به مراتب حیات طیبه.
- تامین منابع با رعایت اصل عدالت تربیتی /نظارت و ارزیابی و اصلاح مداوم برنامه ها در تحقق ظرفیت های بالقوه متربیان در سه سطح محصول ،برونداد و پیامد.
- ایجاد فرصت هایی برای مشارکت نهادهای مردمی در ارائه خدمات متنوع و با کیفیت در جهت تحقق اهداف تربیت رسمی و عمومی
- مشارکت در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در سطوح مختلف به منظور ارتقا سطح عملکرد مدرسه و جامعه در راستای اهداف تربیت رسمی و عمومی.
- ارزیابی مداوم عملکرد خود با توجه به تحولات حوزه تربیت در سطح ملی و بین المللی و برنامه ریزی برای ارتقا سطح عملکرد خود.
- مشارکت با سایر عوامل سهیم و موثر در جریان تربیت برای تحقق اهداف در سطح جامعه محلی و ملی.
- مشارکت در اجرای پروژه های علمی-پژوهشی در تولید علم و اجرای طرح های پژوهشی با مشارکت عوامل تربیت.
- ایجاد فضایی هدفمند از تجربیات و اشکال واقعی حیات طیبه با تدارک مجموعه ای از موقعیت ها ،فرصت حرکت رشد یابنده و تعالی بخش برای متربیان ،به این معنی که تجربیات مدرسه ای باید شکل ساده شده و نه پیچیده ای از تجربه حیات طیبه باشد.
- تدارک فضای تربیتی که در آن نه تنها موانع و محدودیت های تربیت از میان برداشته شود،بلکه زمینه های بروز برخی از محدودیت هایی که به صورت بالفعل در سنین مدرسه ای در انسان حضور دارد و در شرایط خاصی آشکار می گردد را با اتخاذ راهکارهای تربیتی به بستری برای رشد ارزش های اخلاقی و توانایی های فردی تبدیل نماید.
- لحاظ نمودن شایستگی های ضروری در برنامه درسی برای تشکیل خانواده صالح که زمینه استحکام بنیان خانواده را فراهم می آورد.
- با توجه به نقش محوری متربی در کسب شایستگی ها و اصلاح موقعیت،مدرسه باید زمینه ی خودارزیابی مداوم متربیان را فراهم آورد و ملاک های ارزیابی از انعطاف لازم برای پاسخگویی به شرایط و نیازهای متنوع متربیان برخوردار باشد.
تجلیات سازمانی مدرسه صالح
خصوصیات مدرسه درافق چشم انداز 1404
- جلوه ای از تحقق مراتب حیات طیبه
- کانون عرضه ی خدمات و فرصت های تعلیم و تربیت
- زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان
- تکوین و تعالی پیوسته ی هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامه ی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران
- خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی
- برخوردار از مربیان دارای فضائل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای با هویت یکپارچه توحیدی براساس نظام معیار اسلامی
- مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو
- برخوردار از مربیان دارای فضائل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای با هویت یکپارچه توحیدی براساس نظام معیار اسلامی
- تأمین کننده ی نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، با نشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی
- برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانه های یادگیری (شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات)
- دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
- دارای تعامل اثر بخش با مساجد و دیگر نهادها، مراکز مذهبی و کانون های محلی نظیر فرهنگ سرا، کتابخانه های عمومی و برخوردار از ارتباط مستمر و موثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان
- دارای پیوند موثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقه ای و ملی با حضور فعال در حیات اجتماعی
- متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر و مبتنی بر مشارکت ذی نفعان با تأکید بر مربیان، دانش آموزان و خانواده
- دارای ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخ گویی به نیازها، علایق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی
- نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسوولانه و اختیاری فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان براساس نظام معیار اسلامی
- نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله
- یادگیرنده، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی، تسهیل کننده ی هدایت، یادگیری و تدارک بیننده ی خودجوش ظرفیت های جدید در خدمت تعلیم و تربیت
چرخش های اثربخش در مدرسه
با دقت در تصویر بالا متوجه می شویم ماموریت مدرسه توسعه تفکر، اخلاق و کارآفرینی است و کل مصادیق ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین در این سه کلمه خلاصه می شود؛ تربیت نسلی فکور، مومن و کارآفرین.
در سند تحول بنیادین، از مدرسه به عنوان محلی برای شکل گیری موقعیت های مختلف یادگیری مؤثر نام برده شده و « مدیر مدرسه » رکن ایجاد ارتباط موثر بین مدرسه، جامعه و حاکمیت، و دارای صلاحیت و اختیار، کنشگر و مسئول در قبال کیفیت و اثربخشی است.
امیدوارم مطالب گفته شده در مورد آشنایی با رویکرد سند تحول بنیادین نسبت به مدرسه (مدرسه ی صالح) برای شما بازدید کننده محترم سایت ابتدایی ها مفید بوده باشد. استدعا دارم با بیان نظرات و پیشنهادات خود سایت ابتدایی ها را در ارائه بهتر مطالب یاری نمایید.
سلام و خداقوت .بسیار جامع و البته شیوا و گویا بود.لذت بردم سپاسگزارم
7
مقایسه مدرسه صالح با مکاتب غربی مثل پراگماتیسم را به لحاظ مقایسه وتطبیق بقرمایید
7
چشم
6
عالی مفید و سودمند
8